Wie is de ik-persoon in Lijmen, Het Been van Willem Elsschot?

In het begin van het boek Lijmen, Het Been zit de ik-persoon in een cafe waar hij Laarmans tegenkomt. Hij kent Laarmans van vroeger en zit waarschijnlijk in de politiek (Laarmans vraagt hem namelijk wat er in de Vlaamse politiek veranderd is). Vervolgens begint Laarmans tegen hem het hele verhaal van Lijmen, Het Been te vertellen (waarin hij zichzelf natuurlijk 'ik' noemt). De ik-persoon komt dan pas weer terug aan het einde van Lijmen en dan nog eens helemaal achterin het boek (laatste hoofdstuk). Wie is deze persoon?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij was dat de neef van Van Schoonbeke-Hornstra.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ @freekFluweel ::)) 't zou zomaar kunnen.
http://www.zoekboekverslag.nl/boekverslag-28078.html
http://www.scholieren.com/boekverslag/53804
Eén van de weinige "verkeerde" conclusies, die de scholieren nergens van elkaar over hebben geschreven (tot nu toe).

Antwoorden (1)

Over de ik-figuur uit Lijmen en het Been is niet veel bekend. Hij is een oude kennis van Laarmans, die hij af en toe tegenkomt. Hij vertelt de verhalen die hij hoort van Laarmans. Hij is een type, een bijpersoon. Een personage die geen ontwikkelingen doormaakt in het boek.

Toegevoegd na 1 uur:
De anonieme ik-figuur geeft de gebeurtenissen, die hem worden verteld, weer. Deze ik-verteller luistert als het ware naar één lange monoloog van Laarmans, die eindigt door terug te keren naar de beginsituatie: de ik-verteller en Laarmans.
Het enige wat men van de ik-figuur weet is dat hij een jeugdvriend van Laarmans is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Plus. Er is inderdaad zeer weinig bekend.