Kan ik beter mijn boek gelijk in A5 in plaats van A4 typen?

Ik ben nu alles in A4 op aan het zetten. (Juiste lettertype is te veranderen. Vind New times Roman beter typen dan Garamond. Net als typen in A4 ipv A5)
Gesproken zinnen aan het begin van de pagina. Enz.
Maar, als ik nu kijk hoe het er in A5 uitziet staan de " tekens niet vooraan de te beginnen zin.

Hij vroeg haar waar het toilet was.
"Ik weet het niet." Zei ze.

(ipv)

Hij vroeg haar waar het toilet was. "Ik weet het niet." Zei ze.

Toch maar gelijk in A5 typen zodat alles gelijk goed staat?
Of is dit makkelijk te veranderen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het papiertype (A4 of A5) maakt nu nog niets uit.

Als je echt een boek gaat uitgeven, kan je de lay out beter aan de uitgever overlaten, dus dan kan je nu het beste zorgen voor een tekst met zo weinig mogelijk opmaak. Titels, een juiste interpunctie en een logische verdeling in zinnen, alinea’s en bladzijden: daar moet je nu natuurlijk wel voor zorgen, maar de rest van de opmaak kan je later nog bespreken met de uitgever. Waarschijnlijk ontvang je van hem uiteindelijk een proefdruk die je nog kan corrigeren voordat het boek werkelijk gedrukt gaat worden.
Antoni
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het formaat van je oorspronkelijke document is niet relevant. Opmaak, layout etc. wordt pas achteraf gedaan met DTP software. Dit is hier veel geschikter voor dan de gemiddelde tekstverwerker. Er zijn vele formaten en een boek wordt zelden uit gegeven in 1 van de A formaten. Het formaat wordt pas achteraf bepaald. Wel is het handig om de hoofdstuk en paragraaf structuur vanaf het begin goed op te zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedere schrijver schijnt zijn eigen manier te hebben, maar ik zou het in 2 stappen doen:

1. Schrijf het verhaal. Gebruik lettertype etc dat je zelf prettig vindt voor het schrijven. Het voordeel van modern tekstverwerken is dat je vrij makkelijk je eigen tekst kunt 'verbeteren' (nieuwe alinea etc).
2. Zet als je verhaal af is, de hele boel in één keer in een opmaak die een uitgever prettig vindt. Een paar vuistregels: Ruime regelafstand; courier of ander niet-proportioneel lettertype; duidelijk aangeven waar nieuwe alinea's beginnen.

Een nogal Amerikaanse maar bruikbare opzet vind je in de link
9 jaar geleden
Dit doet een uitgeverij met speciale software, ook als je in eigen beheer uitgeeft, raad ik aan om dit door een deskundige te laten doen. Ik heb al teveel boeken gelezen die "zelluf" door een schrijver zijn vormgegeven en echt: ze lezen voor geen meter.

Gewoon je boek schrijven, wel indelen in hoofdstukken en alinea's. Op het laatst de eisen van de uitgeverij doorlopen en indien nodig je opmaak aanpassen. Komt die weer: doe je het in eigen beheer, kijk dan even op de sites van bekende uitgeverijen naar de manuscript eisen wat betreft opmaakregels.

Niet zelf gaan prullen dus!