Hoe heet dat jeugdboek over een jongen die 's ochtends wakker wordt en ontdekt dat er geen andere mensen meer bestaan?

Ik heb het gelezen rond 2007/2008 maar ik weer de titel niet meer. Het begint met dat een jongen 's ochtends opstaat en erachter komt dat alle andere mensen op de wereld zijn verdwenen; er wordt niet verteld
waarom. Er zijn nog wel dieren. De hoofdpersoon verzamelt allemaal huisdieren om zich heen, voornamelijk honden. Met deze groep dieren trekt hij naar het zuiden. Aan het eind van het verhaal komen ze aan in Gibraltar, waar ze apen zien. De hoofdpersoon ziet dat de apen op hem lijken en noemt ze daarom spiegels.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat is al een ouwetje - ik herinner mij dit verhaal uit mijn jeugd!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jaa Papa is een hond! Ik heb dat boek als kind in 1 avond uitgelezen. Heel mooi maar ook treurig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik las trouwens alle boeken van Guus Kuijer. Krassen in het tafelblad, een hoofd vol maccaroni, op je kop in de prullenbak. Heerlijk!

Het beste antwoord

Dat is "Pappa is een hond", geschreven door Guus Kuijer en verschenen in 2001 als deel in de reeks Leesleeuw. De oorspronkelijke uitgave dateert uit 1977.

Op een ochtend wordt Mark wakker; het is doodstil in huis. In de verte klinkt geblaf van honden. Mark vindt geen van zijn huisgenoten; ze zijn verdwenen, net als de mensen op straat, de kinderen op school. Alleen de dieren zijn er, heel veel dieren: de honden, paarden, koeien, schapen, varkens, zwanen, eenden, noem maar op. Mark krijgt het drukker en drukker; hij trekt met de dieren naar het zuiden, tot Gibraltar. Het is één groot avontuur, maar niet altijd even plezierig. Mark mist de mensen steeds minder; steeds meer vereenzelvigt hij zich met de dieren.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord!