Hoe heet een "waarin-samenvatting" van een hoofdstuk in een roman?

In sommige romans hebben de hoofdstukken niet alleen een nummer en een titel, maar ook een korte beschrijving van wat er in dat hoofdstuk zal gebeuren. Om een voorbeeld te geven:

--

Hoofdstuk 7 - De Ontmoeting

Waarin Petra op zoek gaat naar haar vroegere lerares Frans, en tijdens haar zoektocht op het Gare du Nord een ontmoeting heeft die haar leven zal veranderen.

--

Na deze hoofdstuktitel met samenvatting volgt dan heel gewoon de inhoud van dat hoofdstuk.

Ik noem dit een "waarin-samenvatting", omdat deze vorm van samenvatting (die vrijwel altijd uit één zin bestaat) meestal begint met het woord "waarin".

Wat is de officiële (literaire) naam voor zo'n "waarin-samenvatting"?

8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Volgens mij is 'ondertitel' daar het juiste woord voor.

Uit Van Dale:

ondertitel: 1. ophelderend, verklarend toevoegsel aan de hoofdtitel
rose
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een ondertitel is wat anders. Het gaat hier namelijk niet om een naam (waarvan een titel een ondersoort is), maar om een beschrijvende tekst. Een ondertitel is vaak het gedeelte van de titel dat na een dubbele punt staat, dus bijvoorbeeld "Verkeerd verbonden! : hoe Nederland verzuimt problemen op te lossen". De ondertitel is hier dus "hoe Nederland ... op te lossen".
rose
8 jaar geleden
Er had ook kunnen staan: Verkeerd verbonden! Waarin wordt uitgelegd hoe Nederland verzuimt problemen op te lossen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sterker nog, zo stáát het er in de praktijk. Alleen noteer je titels zo niet in een bibliografie. Hoe dan ook, dit is dus een ondertitel, een titel onder de titel van een WERK; het opschrift onder een titel van een HOOFDSTUK niet. Zie voor dit voorbeeld https://www.managementboek.nl/boek/9789078709008/verkeerd-verbonden-richard-engelfriet
en
http://www.worldcat.org/title/verkeerd-verbonden-hoe-nederland-verzuimt-problemen-op-te-lossen/oclc/150402766&referer=brief_results
Deze inleidingen heten in het Nederlands 'opschriften'. Zo staat het in Van Dale:
wat boven iets geschreven staat, m.n. mbt. boeken en geschriften, "de opschriften van de hoofdstukken".
Zie ook vele voorbeelden in de DBNL (Database Nederlands literatuur) en Google Books. Overigens is opschriften een containerbegrip dat niet alleen geldt voor een aanhef in de vorm van een samenvatting van de gebeurtenissen: voor zo'n specifiek opschrift bestaat geen aparte term, als ik me niet vergis.