Hoe spreek ikzelf een luisterboek in?

Onlangs heb ik zelf een boek geschreven en uitgegeven. Het is in alle Nederlandse en Belgische (online) boekwinkels te koop.

Ook is het verkrijgbaar als e-book.

Nu zou ik mijn boek ook als luisterboek op de 'markt' willen brengen. Enig speurwerk op internet leverde mij een aantal commerciële stemacteur op die dit voor me willen inspreken. Echter, is hier dan een flinke investering voor nodig.

Nu dacht ik zelf het boek in te spreken maar...hoe doe ik dat?

Bestaat er een pasklaar computerprogramma voor en waar moet ik dan rekening mee houden?

Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
Gewoon een goede ruinte en microfoon, en recorder software op je pc.
Ritsuka
8 jaar geleden
http://www.thecreativepenn.com/2014/10/10/read-your-own-audiobook/
Ritsuka
8 jaar geleden
http://www.makeuseof.com/tag/how-to-record-your-own-audiobook/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb vroeger altijd veel boeken ingesproken voor een blinde vriend, maar dat ging gewoon met een casetterecorder met bandjes :lol:. Zoiets moet op de computer toch ook nog prima werken ; alleen moet je dan al die files weer als hoofdstukken aan elkaar plakken denk ik.
Leuk werk, maar je moet WEL goed kunnen voorlezen ! Niks zo irritant als naar een "voorlezende" stem te luisteren ; je moet een vertéller hebben. Sommige schrijvers zijn uitstekende vertellers, maar de meeste helaas niet. (En sommige officiele acteurs in dure luisterboeken zijn behoorlijk beroerde voorlezers, als ik het zeggen mag....)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze is ook leuk .
http://www.volkskrant.nl/archief/voorlezen-voor-beginners~a3245385/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hindenburg Journalist schijnt een goed opnameprogramma te zijn, (al is het eigenlijk voor podcast) en je hebt voldoende aan de compacte versie. Werkt een beetje zoals een ouderwets casettedeck waardoor het voor doe-het-zelvers makkelijk te editen is. https://www.linkedin.com/grp/post/2793142-254765738
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://sourceforge.net/projects/audacity/

Het beste antwoord

Er zijn pasklare computerprogramma's maar die zijn erg kostbaar.
Natuurlijk kun je een heleboel zelf doen, mits je zelf natuurlijk goed kunt voorlezen, maar ook dat is iets dat je kunt leren / oefenen.

Om te voorkomen dat je zelf helemaal moet leren editen - wat een hele klus is die ongeveer net zo lang duurt als het voorlezen zelf - kun je het best een eenvoudig opnameprogrammaatje kiezen, een ruimte zoeken waar geen bijgeluiden te verwachten zijn, en niet te lange sessies achter elkaar voorlezen. Later kun je alle bestanden weer tot een geheel (in hoofdstukken, dat wel) aan elkaar plakken.

Een heel makkelijk programmaatje dat ook niks kost - en waarmee je in elk geval leuk kunt oefenen - is http://www.apowersoft.nl/gratis-online-audio-recorder. Maar er zijn er zeker meer ; gewoon een kwestie van uitproberen. Hoe professioneel het moet zijn hangt uiteindelijk af van het doel dat je er mee voor ogen hebt en de grootte van de markt die je ermee denkt te bereiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.