Mag je zomaar een vervolg op een bestaande boekenserie uitbrengen?

Ik heb er over nagedacht om voor de lol een vervolg te maken op de "grijze jager" boekenserie.
Nu ik hier over na begon te denken, lijkt het me wel interessant om ook meteen te begrijpen hoe je een boek op de markt kan krijgen.
Alleen omdat dit al een bestaande boekenserie is, vraag ik me af of dat wel zomaar kan.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Je kunt helemaal geen boek uitbrengen. Tenzij je het op eigen kosten drukt, bindt, en op de markt verkoopt.
Als je het via een uitgever doet bepaalt DIE of hij het wil uitgeven en bepaalt DIE onder welke titel.
Die bepaalt ook het formaat, lettertype, omslag etc.
Daar heb je dan niets over te zeggen.

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet zomaar. Dat is de reden dat er auteursrecht bestaat. Iemand heeft die personen en omstandigheden bedacht, en dat behoort tot zijn of haar gedachtegoed. Daar mag een ander geen kopie van maken zonder daar eerst toestemming voor gevraagd te hebben aan de auteur of diens nabestaanden. Zeggen zij nee dan mag jij dat niet doen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat mag absoluut zeker weten niet . +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Interessant!
Dus de hele omstandigheden waarin het boek zich speelt zijn copyrighted? De naam van het boek en de personen had ik wel verwacht, maar ook alle omstandigheden?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Plus ! Maar er is een uitzondering, namelijk wanneer de schrijver al een tijdje dood is ! Het auteursrecht op een werk eindigt 70 jaar na de dood van de maker, te rekenen vanaf de eerste januari, volgende op het jaar waarin de maker is overleden. Als de maker van een werk dus op 12 november 1985 is overleden, eindigt het auteursrecht op zijn werk op 1 januari 2056.
Gaat het om een werk van een rechtspersoon (een besloten vennootschap of een stichting bijvoorbeeld), dan is de termijn van bescherming korter, namelijk 70 jaar vanaf de eerste rechtmatige openbaarmaking van het betreffende werk. Er is wel een uitzondering: als de 'natuurlijke' (echte) persoon die het werk gemaakt heeft bij het werk wordt genoemd, geldt de gewone regel: het auteursrecht eindigt pas 70 jaar na de dood van de 'echte' maker. Voor films geldt een aparte regel. Hier hoeft niet gekeken te worden naar de overlijdensdatum van elke persoon die aan de film heeft meegewerkt; de overlijdensdata van de regisseur, de dialoogschrijver, de scenarioschrijver en de componist zijn bepalend. De termijn van 70 jaar begint te lopen vanaf de eerste januari, volgende op het jaar waarin de langstlevende van deze personen is overleden. Bron: http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22234/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zodra duidelijk is dat de overeenkomsten niet op toeval berusten, bevind je je inderdaad op een hellend vlak.
Zo krijg je gegarandeerd gedonder als je bijvoorbeeld hetzelfde (soort) land gebruikt, hetzelfde stramien, hetzelfde gegeven.... Wat je wel mag doen is zogenaamde "fan fiction" schrijven en daar vervolgens geen geld aan verdienen, maar gewoon voor je lol publiceren (als fan fiction). Bijvoorbeeld op Wattpad. Daar zul je zeker niet de enige zijn. (En je moet wel heel erg je best doen wil je de beroerdste zijn, want de goedbedoelde verhalen daar lezen valt écht niet mee als je goedgeschreven boeken gewend bent).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.wattpad.com/search/grijze%20jager
Lees en huiver ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er komen nogal eens verhalen uit waarvan het twijfelachtig is of dit nou wel of geen schending is. Puur op omstandigheden/stramien/gegeven. http://io9.com/5390226/did-james-cameron-rip-off-poul-andersons-novella?commerce_insets_disclosure=off&utm_expid=66866090-48.Ej9760cOTJCPS_Bq4mjoww.1&utm_referrer=http%3A%2F%2Fio9.com%2F5460954%2Fthe-complete-list-of-sources-avatars-accused-of-ripping-off%3Fcommerce_insets_disclosure%3Doff