Wat is goede Nederlandse literatuur?

Ik moet voor Nederlands 3 boeken lezen: literatuur van Nederlandse schrijvers/schrijfsters. Iemand ideeën?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (12)

De avonden, Gerard Reve
Hersenschimmen, J. Bernlef
De ontdekking van de hemel, Harry Mulisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nescio, Reve, Vinkenoog, Couperus.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh, en Jaques Perk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kleine blonde dood - Boudewijn Büch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Multatulie van Max Havelaar
Turks Fruit van Jan Wolkers
Camera Obscura van Hillebrand
Europa van Geert Mak
Kruistocht in Spijkerbroek Thea Beckman
Lijmen/het Been Willem Elsschot
Het Achterhuis Anne Frank
Simon Carmiggelt schreef ook fantastische korte verhalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf Couperus gelezen (de stille kracht) en dat vond ik echt verschrikkelijk. Van vrienden had ik ook gehoord dat lijmen/het been bijna niet te doen was. De meeste mensen lazen 'de gelukkige klas' van Theo Thijssen, die schijnt nog wel te doen te zijn. Het huis van de moskee is ook wel een mooi boek. Een (wat ouder) boek dat ik echt ontzettend ingrijpend vond is 'van het westelijk front geen nieuws' van Erich Maria Remarque, maar ik weet niet of je dat voor Nederlands mag lezen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou voor de verandering eens echt moderne literatuur aanraden in plaats van de boeken die in de jaren 70 ook al op scholen werden gelezen:

- Arnon Grunberg, Tirza.
- Tommy Wieringa, Joe Speedboot
- Robert Vuijsje, Alleen maar nette mensen

Een gemakkelijke manier om meer hedendaagse literatuur te vinden, isom gewoon eens te kijken naar de genomineerden voor de AKO Literatuurprijs van de laatste jaren. Zie daarvoor de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Tandeloze Tijd, een uit de klauwen gelopen Trilogie, van A. F. Th. van der Heijden kan ik iedereen ten zeerste aanraden. In mijn ogen het beste van na 1980.
rose
13 jaar geleden
Het antwoord van Suzy, zoek in de AKO lijst is natuurlijk prima.
Als je kunt, probeer dan ook enkele verhalen te lezen van de Camera Obscura, en stel je daarbij de 19e eeuw voor: toen alles nog heel traag ging, en mensen in knellende verbanden leefden.
Als je dat hebt doorstaan, zou je ook de Klop op de Deur, van Ina Boudier Bakker kunnen lezen. Dat geeft een heel goed beeld van hoe mensen nog maar goed 100 jaar geleden leefden, en verruimt je blik op de huidige tijd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog onlangs was er veel belangstelling voor ""Oeroeg"" van Hella Haasse. Vroeger zetten scholieren dat vaak op hun lijst omdat een dun boekje is, maar het is ook een heel mooi verhaal, heel aansprekend in deze tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Vriendschap van Connie Palmen,
Moederkruid van Carry Slee (geen kinderboek)
Jan Wolkers,
Lydia Rood,
Renate Dorrestein
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De trein der traagheid van Johan Daisne
Het afscheid van Ivo Michiels
Van oude mensen en dingen die voorbijgaan Louis Couperus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"De Wereld gaat aan vlijt ten onder" van Max Dendermonde; mooi verhaal, mooie plot en helemaal iets voor (tegen) deze tijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, ja, was ik erg van onder de indruk. Plus
Het hoeft tegenwoordig allemaal niet zo zwaar, toch?

Mijn zoon mocht zelfs Harry Jekkers op zijn lijst zetten.
Jos Brink en Bart Chabot en Simon Carmiggelt schrijven heel leuk. Ook Midas Dekkers.
Moet je dus wel eerst even aan je leraar vragen.

Iets ouder:
Jan de Hartog schrijft mooie avonturenromans.
Olaf J. de Landell vond ik destijds heel komisch.

Hedendaags
Arthur Japin:
*Een schitterend gebrek
*De zwarte met het witte hart
* De overgave