Jammer maar helaas, de leugenparadox gaat niet op in het geval van een pathologische leugenaar ; indien deze inderdaad over dat zelfreflecterend vermogen beschikt, zou deze op dat moment inderdaad de waarheid spreken.

De leugenparadox zou alleen opgaan in het geval dat iemand ALTIJD liegt of ALTIJD de waarheid spreekt. Zulke mensen hebben we niet in het echie. Zelfs een pathologische leugenaar, moet wel eens een waarheidje om bestwil zeggen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is de enige keer dat hij de waarheid spreekt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja tenzij hij zijn vingers gekruist houdt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zul je nooit weten, want ze spreken ook wel eens de waarheid. Vraag maar eens of ze 100 euro willen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan liegt hij ook, hij is toch een pathologische leugenaar...

Of jij liegt dat het een pathologische leugenaar is, dat kan natuurlijk ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De volgende zin is waar.
De vorige zin is onwaar.

Het antwoord op je vraag is is noch waar, noch onwaar (of beide tegelijk, maar dan is het paraconsistente logica).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pathologische leugenaars zijn zich bewust van hun leugens. Dus ja, is het antwoord op je vraag.