John Rawls

Toegevoegd na 19 uur:
De Amerikaanse filosoof John Rawls (1921 – 2002) staat vooral bekend om zijn ethische en politieke filosofie.

Omdat ik het wiel niet opnieuw hoef uit te vinden heb ik het volgende overgenomen van een pagina van Drs. Esther Wit. Zij is afgestudeerd aan de Universiteit voor Humanistiek te Utrecht.
De Amerikaanse filosoof John Rawls houdt zich bezig met de vraag naar rechtvaardigheid. Stel je voor dat je niet weet wat je positie in de samenleving is. Welke regels zou je dan rechtvaardig vinden?
1.In de original position zouden mensen kiezen voor een samenleving waarin iedereen fundamentele vrijheidsrechten heeft, in overeenstemming met de vrijheidsrechten van anderen.
Niemand weet immers wat zijn overtuigingen zullen zijn, en zal voor zichzelf zoveel mogelijk vrijheid willen garanderen.

2.Een tweede belangrijke waarde is die van gelijke kansen. Mensen die niet weten welke positie ze hebben, willen in ieder geval dat iedereen gelijke kansen krijgt.