Hadden Plato en Aristoteles vrouw en kinderen?

Of kenden ze in die tijd geen formeel huwelijk?

9 jaar geleden
in: Filosofie
6.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een formeel huwelijk is niet een voorwaarde om kinderen te kunnen krijgen :)

Het beste antwoord

Plato is nooit gehuwd. Het was in die tijd wel gebruikelijk om te trouwen.
Plato zelf had bijzondere ideeën over de liefde. Zijn leerling Aristoteles is ook nooit getrouwd.

___________________uit http://www.filosofie.nl/plato/index.html _______

Het begrip platonische liefde gaat terug op de Griekse filosoof Plato, die er evenwel iets anders onder verstond en het in zijn dialoog Symposion uitvoerig beschreef. Hij brengt het daar in verband met het begrip 'eros', waar ons woord 'erotiek' van afstamt.

Volgens Plato was echte liefde alleen mogelijk tussen 'gelijken'. Gelijken waren diegenen die over gelijke rechten en status beschikten, of konden beschikken. Vrouwen hoorden hier in het oude Athene niet bij, en daarom was volgens Plato echte liefde tussen man en vrouw niet mogelijk. Gelijken waren in die tijd alleen mensen van hetzelfde geslacht.

Naar Plato's idee was de platonische liefde de hoogste trap van liefde, in tegenstelling tot lichamelijk begeren en seks, die hij als een eerste trap beschouwde. Van daaruit kon de mens een hogere trap bereiken door de liefde voor de juiste levensinstellingen, voor de wetenschap, en voor goede gedachten. De platonische liefde was de hoogste trap: het in elk mens aangeboren streven en begeren naar zaken als schoonheid, waarheid, en uiteindelijk goddelijkheid. Deze trap bereikten slechts weinig mensen. Diegenen die zich intensief met dit streven bezighielden noemde Plato filosofen.

______________einde citaat ________________________________

Aristoteles was ook iemand die de platonische liefde nastreefde.

Toegevoegd na 2 uur:
___________http://www.isgeschiedenis___________

Het onderscheid dat Aristoteles maakte tussen vorm en materie had overigens nogal kwalijke gevolgen voor zijn ‘vrouwbeeld’. Vrouwen zag hij als onvolledige mannen, ze misten iets. Volgens Aristoteles erfden kinderen bovendien alleen mannelijke eigenschappen. In zijn bewoordingen verschaft de ‘passieve en ontvangende’ vrouw die een kind baart slechts de materie, terwijl de ‘actieve en vormende’ man de essentiële vorm voor zijn rekening neemt. In de middeleeuwen droeg dit idee onder meer bij aan de visie op de ‘ondergeschikte’ vrouw. Niettemin bood Aristoteles’ filosofie inzicht in natuurverschijnselen die tot op de dag van vandaag hun waarde bewijzen, en waar de westerse filosofie nog eeuwen op voort kon borduren.

___________ einde citaat __________________

Degene die de theorie aanhingen van Plato en Aristoteles werden soms " de kinderen van ... " genoemd
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja mooi antwoord; overigens geeft Plato ook de verklaring van seksuele geaardheid: 'vroeger' / in de voorwereld bestonden alle mensen uit paren. Sommige helemaal vrouwelijk, andere helemaal mannelijk en sommige gemengd. Het is dus 'natuurlijk' om in deze weredl aangetrokken te zijn tot de helft waaraan men in de voorwereld was gekoppeld.
een kanttekening: de invloedrijke Pericles, een tijdgenoot van Plato' s leermeester Socrates, was een uitgesproken geemancipeerde man (naar de maatstaven van toen) en raadpleegde nadat hij gescheiden was de vrouw waar hij daarna mee ging samenwonen, Aspasia, in alle zaken, ook staatszaken (overigens raadpleegde Jan Rudolf Thorbecke dat in de 19e eeuw ook bij alles zijn (veel jongere) vrouw).
Erna55
9 jaar geleden
@willem
Dank je voor de toevoeging.
Niet iedereen die de filosofie van plato aanhing, was ongehuwd. Er waren in die tijd meerdere " feministische" mannen en vrouwen. Ook in de Romeinse tijd van Julius Ceasar waren er mannen en vrouwen die een " moderne" visie op huwelijk en regering hadden. De moeder van Julius , Aurora, was een vrouw die optrad " zoals een man " . Wat in Rome heel ongebruikelijk was.
Door zijn opvoeding heeft Julius begrepen hoe hij met alle lagen van de bevolking moest communiceren. Hij woonde in een " flat" die eigendom was van Aurora en die ze verhuurde aan relatief arme en allochtonen .
erotisi
9 jaar geleden
Ok Plato en Aristotels zijn dus nooit getrouwd geweest maar sluit dat gelijk uit dat ze geen kinderen hadden?
Heb je trouwens ook een bron?
En nu ik je toch spreek; ik heb weleens gehoord dat Plato eigenlijk Aristocles heette zou dat waar zijn?
Erna55
9 jaar geleden
Zowel Plato en Aristoteles waren niet geïnteresseerd in sex. Zij vonden dat " afleidend" van hun hogere doel.
De vader van Plato heette Ariston, dus eventueel " zoon van Ariston " zou kunnen.