wie weet waar ik bijgaand citaat van Molengraaf (het gaat over Plato) kan vinden?

‘In de schouwburg heerst vandaag de dag een sfeer alsof zich een gewijd ritueel voltrekt. Maar in Plato’s tijd kwam de massa op de voorstellingen af. Zoals nu Jan Modaal chips etend en bier drinkend voor de televisie zit, zaten “hoi polloi” indertijd etend en drinkend in het theater.

Toegevoegd na 2 uur:
dat het daaruit zou komen vermoedde ik ook al :). maar de vraag is, waar precies kan ik het vinden...

Toegevoegd na 6 dagen:
ik weet zeker dat er een zevendelige uitgave is verschenen.Dat van de driedelige uitgave weet ik niet. Ben je zeker? En staat daar het citaat echt in? Wat is je bron (je zet je antwoord tussen aanhalingstekens)?

Toegevoegd na 6 dagen:
dank voor deze reactie, alweer wat opgestoken. ik googelde even en vond een editie van drie (kloeke) delen voor een prijs van 125 euro. is dat de versie die jij bedoelt? deze is namelijk uit 2011.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Filosofie
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor informatie over de verschillende edities en het aantal delen heb ik Picarta geraadpleegd, http://picarta.pica.nl.access.authkb.kb.nl/DB=2.41/SET=6/TTL=11/, online toegankelijk voor KB-pashouders , Het eerste deel van de grote uitgave verscheen in 2000, het laatste van de zeventien delen kwam uit in 2008. In 1994 verscheen het eerste werk van Plato in deze reeks vertalingen. Zelf bezit ik de driedelige uitgave uit 2012, waar in de tweede band op p. 428 het bewuste citaat staat;. In mijn antwoord hieronder kon ik daarom zelfs de aangepaste titel van het nawoord noteren. De aanhalingstekens slaan puur op de titel op het titelblad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De driedelige editie ken ik niet; het citaat dat je noemt staat in een nawoord van Molengraaf in de 17-delige editie zoals te lezen in mijn antwoord en in het geciteerde artikel. In een grotere bibliotheek zou je het gewoon rechtstreeks of digitaal moeten kunnen opzoeken. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Via www.bibliotheek.nl zie ik na zoeken op "plato warren" de bewuste driedelige paperback-editie met als jaar van uitgave 2012, indertijd voor slechts 25 euro te koop. Ik neem aan dat er eerst een gebonden uitgave was, dat is dan die uit 2011. Op de site van Uitgeverij Prometheus is dit helaas niet terug te vinden. Bij Bol zie ik de versie vor 125 euro met als jaar van uitgave 2011, misschien is dta ook het jaar waarin ik mijn exemplaar aanschafte...

Antwoorden (2)

Het staat in een van de nawoorden van Molengraaf bij het Verzameld Werk van Plato (Zeventien delen), vertaald door Warren en Molengraaf, verschenen bij Bert Bakker in 2008 (of 2007), zoals beschreven in De Groene Amsterdammer van 2 april 2008, door Jannah Loontjens.

Het bewuste artikel uit de "Groene" staat in de eerste bronvermelding, daar kan je het citaat ook in terugvinden, gelinkt aan Molengraaf (28 regels onder de alinea die begint met "De Ideeënleer betreft ...").
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In 2012 verscheen een driedelige versie van de vertaling van Plato door Mario Molengraaf en Hans Warren ["Plato. Verzameld werk"]. Hun vertaling van de Politeia met als titel "Het bestel" is in het tweede deel van deze uitgave opgenomen. Het citaat van Molengraaf waarnaar je zoekt, staat in deze editie in het nawoord ("Bij dit werk") op pagina 428.