Waar precies heeft Karl Marx het in zijn werken over de klasseloze maatschappij?

ik heb idee dat dit in De Burgeroorlog in Frankrijk is geweest. Maar ik kan het niet vinden.

Toegevoegd na 6 dagen:
Marx beschrijft de binnenlandse strijd na de verloren oorlog tegen Pruisen (1870) ook als een burgeroorlog. Terecht in mijn ogen. Het was Parijs tegen de rest.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Filosofie
1.3K

Antwoorden (1)

De burgeroorlog in Frankrijk, ik neem aan dat je de Franse revolutie bedoelt, speelde zich eerder af dan wanneer Karl Marx leefde.
Karl Marx (een Duitser) keert zich tegen de grote kapitalisten die vanuit de industrialisatie veel geld verdienden over de ruggen van hun medewerkers, die zij als slaven behandelden. Deze werknemers zag Marx als klasseloze maatschappij, aangezien ze nauwelijks tot geen kans hadden om hoger op de maatschappelijke ladder te komen. Zijn boek Das Kapital (het kapitaal) kaart deze situatie aan, en benadrukt dat er verandering moet komen.

In de Franse revolutie, die 100 jaar eerder plaatsvond, keerde het volk zich ook tegen de rijken. In dit geval was er echter geen sprake van rijke kapitalisten die de burgers leegzogen, maar de adel.

In beide gevallen gaat het dus om het volk dat opstaat tegen de rijken, maar verder hebben Marx en de Franse revolutie niets met elkaar te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Karl Marx heeft in 1871 het boek The Civil War in France, geschreven.
Vertaald en uitgegeven in 1936 door Uitgeverij Pegasus Amsterdam - "De burgeroorlog in Frankrijk"