Heeft een kloon een eigen leven of is het een herborene van het originele oganisme?

Stel een hond word gekloond. De 'echte' hond komt helaas tot overlijden maar ze klonen hem/haar. Is het dan alsof de echte hond herboren word maar nogsteeds qua gevoel en ziel dezelfde hond is of is het dan als een zoon/dochter van één hond waardoor hij precies hetzelfde is, want er zijn geen 'genetische mengsels'?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Filosofie
2.7K

Antwoorden (2)

Beide honden zijn "echt". Even simpel gezegd beschikken ze over hetzelfde DNA, net als bijvoorbeeld een eeneiige tweeling. Dat betekent natuurlijk niet dat karakter, kennis, herinneringen en emoties mee gekopieerd worden. Die zaken zijn allemaal afhankelijk van verbindingen tussen zenuwcellen in de hersenen, die tijdens verwekking en gedurende het leven worden gebouwd.

De nieuwe hond heeft niet van begin af aan dezelfde verbindingen. Aangezien de honden nooit exact hetzelfde leven kunnen leiden, zal de nieuwe hond ook nooit exact dezelfde verbindingen kunnen ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie die hond als een enorm paneel met een enorm aantal schakelaars die staan in een bepaalde stand als de hond geboren wordt, naarmate de hond ouder wordt maakt deze wat mee, hij leert bepaalde angsten te hebben, een voorliefde voor cakebeslag te krijgen, en een afkeer voor yoghurt, hiermee gaan bepaalde schakelaars om.
Een gekloonde hond heeft het originele schakelpaneel niet met alle schakelaars in diezelfde stand staan, deze hebben de beginstand gekregen waarmee de oorspronkelijke hond ook begonnen is, en ook deze hond wordt ouder, maar maakt andere dingen mee, hiermee worden andere schakelaars omgezet zodanig dat het een compleet andere hond wordt.... Dus ik zou zeggen, een eigen leven, maar met de karakteristieken uiterlijkheden van de oorspronkelijke hond. Eeneiige tweelingen wat feitelijk klonen zijn van elkaar die op jonge leeftijd apart opgroeien krijgen later een compleet ander karakter, waarbij de een het criminele pad opgegaan is, en de ander een voorbeeldig leven leidt....