Bestaat alleen maar het verleden ?

Terwijl ik dit schrijf is het al verleden, de toekomst moet nog gebeuren...

7 jaar geleden
in: Filosofie
2.9K
erotisi
7 jaar geleden
wat is jouw definitie van bestaan? Het verleden en de toekomst zijn het (on)gerealiseerde heden....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
(+goeievraag) In een andere vorm heb ik dezelfde vraag ook eens gesteld:
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/578137/volgens-natuurkunde-tijd-doorlopen-simpel Ik heb toen niet helemaal het antwoord gekregen waar ik op hoopte. Wellicht heb jij meer succes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is ook iets wat mij bezig houdt hoor ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat was je aanleiding van deze vraag?
Ben daar wel benieuwd naar :)
Z512099
7 jaar geleden
@ maartjevn, de vraag is ontstaan om tijdens mijn vele piekermomenten de voortdurende gedachtenstroom pogen stil te zetten, halt te houden .... dat blijkt niet te lukken : de minste gedachte lijkt al van in het begin dat ze ontstaat voorbij te zijn en er komt al een andere, enzv....
Zo ontstond mijn vermoeden dat we bijna constant in het verleden leven met heel even in het nu ( de grens tussen verleden en toekomst ) maar niet waarneembaar voor ons.
Het is een materie welke velen bezig houdt, getuige de vele uiteenlopende reacties en antwoorden.
Ik wilde ook weten waar het " nu " begint en eindigt, waar de grenzen zijn, waar de toekomst stopt en het verleden begint, deze vraag werd door de moderators van Goeie Vraag verwijderd wegens te gelijkend op mijn eerste vraag... hier kwam ook veel respons op.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De grens tussen verleden, heden en toekomst is er niet. Dit gaat vloeiend in elkaar over. Alleen in onze gedachte en dus in ons denken kunnen we een grens trekken en een indeling maken om zo de dingen beter op een rijtje te kunnen zetten. Het leven is als een rustig lopende transportband. Je bet er nu eenmaal op gekomen en je gaat door totdat je er afstapt aan het eind van je leven. Het is dus altijd het moment waarin je leeft, maar zelfs dat moment kent geen tijd of tijdsaanduiding. Het is als water dat door je vingers glijdt, voelbaar...maar ongrijpbaar, niet te vatten.

Antwoorden (6)

De toekomst bestaat ook maar het verleden is gerealiseerde toekomst en wat wij toekomst noemen is nog niet gerealiseerd verleden.
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
Maar het niet gerealiseerd verleden moet nog komen, dus dan bestaat het nog niet ?
Je vergeet een begrip: het heden. Niet alleen het verleden bestaat, maar het heden is nu.
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
Het nu bestaat dan eventueel in een duizendste fractie van een seconde ?
Amadea
7 jaar geleden
Dat is mogelijk, ja. Als je het echt zo strikt neemt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Amadea
Je hebt helemaal gelijk ! Maar je vergeet de vraag te beantwoorden.
Amadea
7 jaar geleden
Er staat toch "niet alleen het verleden bestaat"? Dus feitelijk is het antwoord nee.
Het is maar net vanaf welke invalshoek je het wilt bekijken. Vanuit de natuurkunde heeft het begrip tijd (dus ook verleden, heden, toekomst) een hele andere betekenis dan vanuit een maatschappelijk perspectief. Volgens bepaalde wetenschappers is tijd een begrip wat de mens zelf verzonnen heeft, want wat is tijd? Als je kijkt naar de maatschappelijke functie van tijd kun je zeggen dat alleen het verleden echt bestaat. De toekomst bestaat ook zeker al, maar is nog erg variabel, door je eigen keuzes.

Misschien interessant om dit eens te lezen:
http://zwartekat.com/tijdiseenillusie.php
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
Heb moeite met de tijd als illusie, dan is het leven ook een illusie...?
Het verleden is heel goed te bewijzen, de toekomst kan nog niet bestaan en het nu is volgens mij ongrijpbaar, niet te vatten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien is leven op deze aarde wel DE illusie door al dat denken dat we nu op planeet aarde kennen om soort grip op iets te houden dat onmetelijk groot is?
Naast tijd is dan ook factor ruimte een item .. hier ook interessante bron voor je? http://www.npo.nl/labyrint/08-12-2013/VPWON_1181880
Z512099
7 jaar geleden
Bedankt voor dit : 'Leven in het nu' is onmogelijk. Onze hersenen hebben namelijk tijd nodig om informatie te verwerken. Maar niet alleen onze tijdsperceptie, ook tijd zelf heeft merkwaardige eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tijd is ruimte, een onmetelijke ruimte. We leven dus op aarde met z'n allen in die ruimte (expansie) en wat we doen of deden gebeurt dus in diezelfde ruimte. In die ruimte bestaat verleden, heden en toekomst niet. Het zit in onze geest om daar die vorm aan te geven dat wat is gebeurd tot het verleden behoort en wat nog niet is gebeurt toekomst(muziek) is. De herinnering aan iets noemen wij verleden tijd. Je kan n.l. geen herinneringen hebben aan iets dat nog niet heeft plaatsgevonden. Het heden bestaat ook niet want elke moment is alweer voorbij zodra je je dat bewust bent geworden. Dat je tijd kan indelen in seconden enz. is een bedenksel van mensen vanuit een praktische overweging om het leven duidelijker en makkelijker te maken. vergelijk het leven met een langzaam lopende transportband die nooit stilstaat. Je bent altijd in beweging maar je komt nergens.
Tja, wat is het begrip 'bestaan'? Het ligt eraan vanuit welke invalshoek je het bekijkt.

Als iets bestaat, dan is het er of het leeft, het is aanwezig en bekend onder de mensen.
Zie het als iets dat er is....'we vieren het 10 jarig bestaan van de club' bijv.
Als iets bestaat is het daadwerkelijk aanwezig of komt het voor zoals een bestaande planeet in het heelal. Je kent hem niet, maar hij existeert...hij bestaat!
Bestaan is 'er zijn'.

Zodoende bestaat zowel de toekomst, het heden en het verleden. Het zijn begrippen die er zijn en ook bekend onder de mensen. Als begrip bestaan zij dus!

Het verleden is geleefd en bestaat als volbracht en erop terugkijkend.
Het heden bestaat op dit moment....jij bestaat (leeft) in het heden en elke seconde is er één die je van dit heden meemaakt. het bestaat samen met jou en is er nu.
De toekomst moet nog beleefd worden en als zodanig is die er nog niet. Hij bestaat zelf nog niet maar als begrip en wetende dat er een toekomst komen zal, bestaat hij wel in de perceptie van de mensen.
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
Er wordt zelfs beweerd dat tijd niet bestaat...een uitvinding van de mens.
amc
7 jaar geleden
Is alles niet een uitvinding van de mens? Wij geven toch een betekenis aan de dingen en ook een naam ervoor? Voor mij bestaat het begrip tijd gewoon omdat alles tijd kost, al is het het knipperen van je ogen of 1 miljoenste seconde....
Tijd is er gewoon en in hoeverre je die berekent hebben de mensen inderdaad bepaald.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tijd is een systeem. Net zo als taal. Het groeit niet aan een boom. Dus het systeem tijd is gemaakt door de de mens. Een een wiskundig systeem gebaseerd op iets wat wij kunnen tellen, namelijk seizoenen en zonsop- en zonsondergang. Tijd is een proces (bewegingen). Wij zijn maar een iniminie onderdeel van dit proces.
De toekomst is fictie, het niet werkelijk, maar moet nog gaan gebeuren, en hoe die toekomst er dan uit zal zien, of hoe iets dan zal zijn weet niemand. Het verleden is werkelijkheid, we weten hoe het gebeurd is, voor zover we dat nog weten of zover dat in enigerlei vorm is opgeslagen. De toekomst is daarom geen realiteit, in tegenstelling tot het verleden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee.
Wat bestaat is het heden. Het verleden is een herinnering of proces naar het nu/heden. Het is al geweest en bestaat nu niet meer.

Je kunt het verleden zien als een proces. Een proces in "tijd" te benoemen. Maar tijd is ook al zo'n vaag begrip. Iets wat je niet vast kan pakken. Mijn definitie van tijd is een systeem door de mensen bedacht. Om zo b.v. op het zelfde moment op een afgesproken plek te zijn. Tijd is beweging. Om die bewegingen te benoemen heb we het gebaseerd op de stand van de zon. Bewegingen gebuurt altijd, ook al kunnen we het met het blote oog niet zien. Denk bevoordeeld aan de lucht, constant in beweging. Molecules die door temperatuurverschil stijgen of dalen, trillen en/of vervormen.

Eigelijk is een herinnering ook een proces, maar dan in de hersenen. Net zo als spieren je hebt ze in het verleden getraind, daardoor kun je in het heden deze bewegingen maken.

Om antwoord te geven op je vraag:
Nee, het verleden bestaat niet. Er is alleen nu. Het verleden is een proces naar het nu.