Welke normen en waarden ontbreken in de wet?

Niet alle "normen en waarden" zijn bij wet geregeld. Welke zou dat wel moeten zijn en waarom?

"Omdat ze zo belangrijk zijn voor het voortbestaan van een samenleving, worden normen en waarden vaak in wetten gegoten en door formele instanties zoals politie en gerecht gecontroleerd en gesanctioneerd. We kunnen kort zeggen dat alle normen voort komen uit religie of levensovertuiging"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Normen_en_waarden

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie
1.7K

Het beste antwoord

Het is niet duidelijk waar je aan denkt, maar vaak hoor ik dat mensen bij wet willen regelen wat eigenlijk bij de opvoeding thuishoort. Dat zou een slechte zaak zijn; de wet moet ruimte laten om normen en waarden te ontwikkelen. Normen en waarden liggen niet vast maar veranderen in de tijd en verschillen ook per milieu. Als je alles vastlegt verstikt een maatschappij. Mensen moeten ook nog de ruimte hebben om te kiezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

geen, dan zijn het namelijk geen normen en waarden vanuit de samenleving meer maar opgelegde wetten vanuit de overheid!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Omdat ze zo belangrijk zijn voor het voortbestaan van een samenleving, worden normen en waarden vaak in wetten gegoten en door formele instanties zoals politie en gerecht gecontroleerd en gesanctioneerd. We kunnen kort zeggen dat alle normen voort komen uit religie of levensovertuiging"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Normen_en_waarden
De norm dat een mens zich mag verdedigen en dan geen straf kriigt. De rechtsnorm 'Noodweer' en 'noodweerexes' wordt maar zelden toegepast. Bijvoorbeeld politiek leider van de VVD, Mark Rutte, heeft herhaaldelijk voor andere normen gepleit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helemaal mee eens. Ook goed stukje tekst heb je gelinkt :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens Aleid Wolfsen staat dat al in de wet?
Wat mij betreft zou met name in rechtzaken (toch vaak de uiterste manier om een conflict te beslechten voor "normale mensen") het liegen ferme aanpak verdienen.

Vreselijk wanneer er met droge ogen de meest aperte leugens verkondigd worden door partijen. De leugen is Satans beste vriend en ook in het normale maatschappelijke verkeer zou zij mijns inziens meer aandacht moeten verdienen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De normen en waarden zijn geen van allen bij wet geregeld. Dus waar heb je het precies over?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Noem het dan liever Morele Aanbevelingen want eens de wet krijg je een gegarandeerd fanatieke tegenhangers. Best zou zijn helemaal geen wet maar iedereen zo opgevoed dat we het wel beseffen wat wederzijds respect betekent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tja, dat zou mooi zijn, echter, iedereen heeft daar een ander idee van en voedt zijn kinderen navenant op. Wetgeving is al duizenden jaren oud en niet voor niets ontstaan lijkt me. Anders zouden we alle conflicten onderling moeten oplossen en dat lijkt me niet praktisch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar geef ik je gelijk.. Dus toch de wetten subtieler opstellen en verstaanbaarder maken voor alle burgers.
Betalingen, waarom moet er geprocedeerd worden als je niet betaald wordt en waarom kost dat nog geld ook.
Gewoon binnen 14 dagen betalen en anders direct een proces en de wanbetaler betaald ALLE kosten.
Echter hebben dan wel de banken, incassoburo's, advocatuur en rechters veel minder werk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
doet een ander niet wat je zelf niet wilt...

De hierboven vermelde erin en de rest eruit...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en als een ander jou doet wat je zelf niet wilt?