Als iemand met een dubbele achternaam zijn kinderen ook een dubbele achternaam wilt geven, heeft dat kind dan een driedubbele achternaam?

Voorbeeld: Er is een man met de achternaam 'Bosmans-Verdonck' en die is getrouwd met een vrouw met de achternaam 'Peters.
Zij willen dat hun kind ook een 'dubbele' achternaam krijgt, krijgt dat kind dan als achternaam: 'Bosmans-Verdonck-Peters'

En zo ja: als dat zo generaties verder gaat krijgt men toch een enorm lange achternaam: VB: 'Bosmans-Verdonck-Peters-Jansens-Vanderplasche-Bergmans-Vandenbroek-Poels' etc...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Voor zover ik weet kan dit niet. Mijn moeder heeft 3 achternamen. In een ver verleden is de achternaam van haar familie veranderd. 2 takken die aan het uitsterven waren en die hebben dit samen gevoegd. Toen is ze getrouwd met mijn vader en nu heeft ze dus 3 achternamen.
Ivana
9 jaar geleden
Een vrouw kan wel een driedubbele achternaam hebben, maar kinderen krijgen normaal de achternaam van de vader. Mochten de kinderen de achternaam van de moeder toebedeeld krijgen, dan geldt voor de vrouw dat ze alleen haar eigen meisjesnaam heeft en niet de achternaam erbij van haar echtgenoot.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Klopt ik heb de achternaam van mijn vader, ik had die van mijn moeder kunnen krijgen en dan had ik ook een dubbele achternaam gehad, zonder de achternaam van mijn vader erbij. Mijn moeder heette: Lisa Buren de Leeuw en na haar trouwen met mijn vader heet ze: Lisa Jansen Buren de Leeuw. Ik heet Jansen, wanneer ik mijn moeders naam had gekregen zou ik nu Buren de Leeuw heten en geen: Jansen Buren de Leeuw :-) Ik ben zelf getrouwd en heb mijn eigen naam aan gehouden, zonder die van mijn man er aan toe te voegen, iets waarover mijn man niet erg te spreken is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft jouw moeder de achternaam van haar vader EN haar moeder gekregen of heette haar vader 'Buren de Leeuw'?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
De naam is natuurlijk nep die ik heb opgegeven. Maar als ik het verhaal van de familie goed herinner hebben de familie Buren en de familie de Leeuw ergens in 1800 hun namen laten samenvoegen tot Buren de Leeuw om zo uitsterven van beide familienamen te voorkomen. Buren was een man en de Leeuw was een vrouw. Al hun kinderen kregen de naam Buren de Leeuw. Dus het heeft vroeger wel gekund. Mijn opa heette Buren de Leeuw.

Het beste antwoord

Nee. Een dubbele naam wordt doorgegeven als de ouder wiens achternaam het kind zal krijgen een dubbele naam heeft. De achternaam van de andere ouder wordt er nooit aan vastgeplakt.

Toegevoegd na 18 uur:
Mijn eerste antwoord betreft de situatie in Nederland. Nu bekend is geworden dat het om België gaat voeg ik er een tweede antwoord aan toe.

Dit geldt in België sinds 1 juni 2014. Deze bepalingen van het Belgische Burgerlijk Wetboek zijn alleen van toepassing op de naamgeving van kinderen die Belg zijn:
Ouders kunnen de naam van de vader, de naam van de moeder of (inderdaad!) een combinatie van beide namen aan hun kinderen geven, in de volgorde die zij zelf wensen. De keuze wordt gemaakt op het ogenblik van de aangifte van de geboorte.
Bij afwezigheid van keuze of in geval van onenigheid hierover, draagt het kind de naam van de vader. Adoptanten hebben diezelfde keuze voor het geadopteerde kind.
De gemaakte keuze geldt voor alle gemeenschappelijke kinderen die nadien worden geboren. Deze keuze is onherroepelijk.

Dubbele namen onderscheiden zich van samengestelde namen. Samengestelde namen zijn namen die al bestonden voor de inwerkingtreding van de wet. Bij dubbele namen kan ook alleen een deel ervan worden doorgegeven aan de volgende generatie. En dat zal in de praktijk gaan gebeuren, want het is voor niemand praktisch om een uit meer dan drie geledingen bestaande achternaam te hebben. In de korte tijd dat het nu mogelijk is om een dubbele naam te geven hebben relatief weinig mensen daarvan gebruik gemaakt, ongeveer vier procent. Het is ook helemaal niet de bedoeling geweest dat iedereen voor een dubbele naam zou kiezen. Het gaat puur om de keuzemogelijkheid.

Het antwoord op de vraag is derhalve: als men dat in de toekomst zou willen, dan kan het. Maar de kans dat het gaat gebeuren is uitermate klein.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als dat koppel zo graag ook een dubbele (driedubbele) naam aan hun kind wil geven?
milenaa
9 jaar geleden
Dat is niet correct.Ik heb me er toevallig in verdiept.
Je kunt je kind twee achternamen geven (achternamen van beide ouders).
Amadea
9 jaar geleden
Lees http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-en-naamskeuze-kind/achternaam-kind-kiezen en constateer ook dat iemand ten onrechte op de negatieve duim gedrukt heeft. Er moet worden gekozen voor één familienaam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken echt zo iemand met een dubbele achternaam, dus het kan.
Amadea
9 jaar geleden
Gaat dat dan over België en niet over Nederland? In mijn link staan de regels voor Nederland.
ronron1212
9 jaar geleden
Amadea correctie + wat je antwoord is juist voor Nederland.
ronron1212
9 jaar geleden
Vraag is in een iets andere vorm al eens gesteld. Hoe zou het worden als het kind trouwt en de partner heeft ook een dubbele achternaam en deze willen ook beide dubbele namen dat wordt me dan een achternaam en ga zo maar door heb je snel een a4 vol achternaam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vraag gaat over België, was misschien een beetje onduidelijk...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In zowel Nederland als Belgie worden in elk geval personen uit bijvoorbeeld Spanje (waar elk kind de naam van zowel de vader als de moeder draagt, en dan bijvoorbeeld Carlos Alcazar Tendero heet) als zodanig aangeduid; er wordt dus niet geschrapt; en stel dat bovenvermelde Carlos trouwt met Ana Marquez dan heten hun kinderen (bij voorbeeld) Eva Alcazar Marquez, Paco Alcazar Marquez, etcetera.
maar in Nederland geborenen worden idd genoemd zoals Amadea beschrijft (een plus)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, Amadea