Hoe kan ik een 19e-eeuws handschrift goed leren lezen?

http://www.bibliotheek.nl/eregalerij/a-l-g-bosboom-toussaint/afbeeldingen.7.html

Dit is een vrij lastig voorbeeld van een handschrift uit de 19e eeuw. Voor genealogische doeleinden (stamboomonderzoek) wil ik graag oude geschriften kunnen lezen. Na 1900 gaat het meestal wel, door veel oefenen.
Duitse handschriften lijken nog minder op het tegenwoordige handschrift, maar daar bestaan op de Duitse Wikipedia alfabetten van, en meestal is het dan niet zo'n probleem meer.
https://de.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Kurrentschrift

Dit geld als een makkelijk handschrift, en hier heb ik geen enkele moeite mee.

Alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Ik heb paar jaar geleden een cursus gedaan die speciaal was voor mensen die hun stamboek aan het uitzoeken waren. Vond het leuk om te doen, maar als je het niet bijhoudt verleer je het weer snel.
Bijgaande link is een on-linecursus die ik later gevonden heb, maar nog niet echt gedaan, ik weet dus niet of hij nog werkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (2)

Dat kan niet. Taal mag tijdgebonden zijn, handschriften zijn tijdloos. Vroeger en nu waren en zijn er mensen die een duidelijk handschrift hebben en mensen die voor buitenstaanders vrijwel onleesbaar schrijven. Daarvoor heeft een cursus 19e eeuwse handschriften lezen beslist geen zin.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zit een verschil tussen handschriften die toch ook al onleesbaar waren, en handschriften die nu onleesbaar zijn, omdat ze erg verschillen met het tegenwoordige schrift. Deze: https://de.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Kurrentschrift#/media/File:Kant_deutsche_Kurrent.png
Is met de computer gemaakt, maar toch nauwelijks te lezen.
Het volgen van een cursus paleografie zal bijvoorbeeld helpen om letters te onderscheiden die aan elkaar geschreven zijn. Door deze verbindingen verandert nogal eens de standaardvorm van een letter. In sommige schriftsoorten krijgen letters aan het slot van een woord een andere vorm. In dit voorbeeld van het handschrift van Bosboom-Toussaint is ook het omgekeerde aan de hand: gehele woorden zijn met elkaar verbonden door grote bogen.
Inzicht in de schrijfwijze, het gebruik van afkortingen, oude maten, muntsoorten en gewichten en vormgeving helpt beslist om oud schrift vlotter te lezen en correct te transcriberen. Genealogische verenigingen bieden ook cursussen paleografie aan. Doe er je voordeel mee, is het niet voor dit concrete handschrift, dan voor volgende bronnen!