Wat zijn Nederlandstalige of Engelstalige bronnen (internet), die de wereldgeschiedenis beschrijven, vanuit een niet-westerse visie?

Ik ken de wereldgeschiedenis alleen vanuit de westerse kijk erop.
Bijv. wat betreft de 'ontdekking' van 'nieuwe' werelddelen en WOII.
Waar kan ik terecht voor een niet-westerse interpretatie van de geschiedenis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante vraag.
Ik ben zelf ook wel nieuwsgierig hoe de geschiedenis wordt gezien vanuit niet-westers perspectief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor WOII waren er nog zeer veel koloniën en buiten de westerse wereld, waar wij toe behoren, werd er weinig over de grenzen gekeken in die landen. De arme landen wisten niet beter en de rijken onder hen toonden ook geen belangstelling. Het is maar eerst met de opmars van radio, film maar vooral van TV dat men ons een beetje leerde kennen. Ik denk dat je zelf voor de recente geschiedenis van het westen niet veel interesse gaat vinden. Als men bv NL, B en Lux al kent...

Antwoorden (1)

een tijd terug heb ik een interessante lezing bijgewoond over dit onderwerp. jammergenoeg kan ik me de naam van de spreker niet herinneren. Hij sprak onder andere over de eerste universiteit die gesticht was in Fez door een vrouw. Over een arabier die eerder dan wij ontdekte dat de aarde rond was enzovoorts.
Ik denk als je zoekt op arabische/islam/moslim geschiedenis en kijkt of de auteur ook uit een van die gebieden afkomstig is dat je dan een heel eind komt.