Eén veer wil zeggen, dat het een gewone Piet is.
Met drie veren ben je Hoofdpiet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En twéé veren dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je Pieterbaas!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strooipiet
Meer Sinterklaastradities lijken af te stammen van Germaanse tradities. Tijdens het Germaanse zonnewendefeest vroegen jonge meisjes aan Wodan een afbeelding van hun nog onbekende toekomstige geliefde[bron?]; tegenwoordig zijn dat de speculaaspoppen ('vrijers'). Het gooien van cadeaus in schoorstenen zou afstammen van Germaanse offerplaatsen (vuurplaatsen). En ook Zwarte Piet stamt hiervan af [bron?]: Odin werd bijgestaan door de raven Huginn en Muninn. Vandaar ook de veer die Zwarte Piet nog altijd op zijn pet draagt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het rijden over de daken stamt waarschijnlijk af de verhalen over de Noorse oppergod 'Odin' (Wodan). Odin werd bijgestaan door twee raven (m.a.w. zijn helpers) die voor hem aan de schoorstenen luisterden om te horen of mensen goed of slecht waren, waarschijnlijk dat Zwarte Piet daarom een veer draagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook dit slaat nergens op,maar ook een mod is maar een mens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom slaat dit nergens op????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat vraag ik me ook af. Waarom slaat dit nergens op? Volgens mij stammen veel gebruiken af van dit soort verhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verhaal kan wel kloppen,maar verklaart nog steeds niet waarom hij dan een veer draagt! Voor hetzelfde geld was het een dakpan geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De veer staat symbool voor de raven. Is die symboliek zo moeilijk te begrijpen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha een dakpan :-) lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen waren nog banger geworden als hij die hele raaf op zijn hoofd had gezet, vandaar alleen een veer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer, maar niet waar, zie het antwoord hierboven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Zwarte Piet en Sinterklaas zoals wij hem kennen is te herleiden in meerdere oorsprongen. Het is niet helemaal duidelijk vanuit welke tradities de onze voortkomen, er zijn meerdere mogelijkheden mogelijk en geen een van allen biedt volledige zekerheid. Het antwoord dat jij aangeeft is een soort pagepakje uit de 16e-17e eeuw. Waarschijnlijk draagt Zwart Piet daarom een soortgelijk pak. Met de nadruk op waarschijnlijk geeft het jou geen reden om ieder ander antwoord feitelijk te benoemen als een onwaarheid. En zeker geen reden om een ander erom te minnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik volg het even niet meer, wie is hier nou tegen wie aan het praten???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laat maar, ben er al achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duchantain ; waaruit concludeer je dat ik zit te minnen ???
Dan zie je het verschil tussen Sinterklaas en Zwarte Piet beter, want Sinterklaas heeft geen veer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer de zwarte piet alle pietentesten goed heeft doorstaan ontvangt hij als beloning een veer op zijn pet. Vandaar dat zwarte piet dus een veer draagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger droegenveel gekleurde mensen(indianen) een veer.Waarschijnlijk is dit nog een overblijfsel uit die tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Tjsa, zo'n veer moet je wel verdienen. Alleen de hele slimme pieten hebben zo'n veer."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de namen van de kinderen op de pakjes te schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat zwarte pieten zoals wij die kennen in de SInterklaas-folklore een zestiende-eeuws Italiaans kostuum dragen (dat in de loop van de tijd wel een klein beetje veranderd is) waarvan de gestreepte pofbroek en de fladderige hoed met veer deel uitmaken.
Het is niet meer exact hetzelfde kostuum, omdat vierhonderd jaar folklore er natuurlijk wel kleine wijzigingen in heeft aangebracht, maar het is nog altijd alszodanig herkenbaar. Ook in het kostuum van de Zwiterse Garde vinden we nog veel elementen uit die dracht terug.

Toegevoegd na 4 minuten:
(In die tijd heeft het Sinterklaasfeest, dat inderdaad bol staat van de oudgermaanse elementen, ongeveer zijn huidige (met katholieke elementen) vorm gekregen. Ook Sints' kleding stamt uit die tijd, maar is in de dagelijkse dracht wat minder aan verandering onderhevig geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry lampje
Maar zwarte piet bestaat niet
Durf niemand dit je hier te vertelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misshien is dat een rank piet ???