heeft iemand een (korte) duidelijke uitleg over de 100 jarige oorlog?

ik moet mijn pws maken, maar eend echt duidelijke uitleg kan ik niet vinden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Het was een serie van oorlogen tussen Engeland en Frankrijk, die duurde van 1337-1453. Edward III verkondigde dat hij niet alleen koning van Engeland was, maar ook koning van Frankrijk. Zijn aanspraken leidden tot een oorlog, die eindigde met een Engelse terugtocht
uit Frankrijk en zonder vredesverdrag.
Amadea
12 jaar geleden
Datum 1337-1453
Locatie Europa: Frankrijk, Spanje, De Nederlanden, Het Kanaal.
Resultaat:
De Engelse dynastie Plantagenet valt en de Franse Valoisdynastie wordt de rechtmatige heerser van Frankrijk

De Honderdjarige Oorlog was een reeks oorlogen gevoerd van 1337 tot 1453 door het Huis Valois en het Huis Plantagenet, [ook bekend als het Huis Anjou], voor de Franse troon.

Het conflict duurde 116 jaar maar werd onderbroken door verscheidene periodes van vrede, voordat het uiteindelijk eindigde door de verdrijving van de Plantagenets uit Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het langdurige conflict ging om de vraag wie recht had op de troon: Eduard III of Philips van Valois.

Feodaal conflict
Eduard tastte het feodale stelsel, ook wel leenstelsel genoemd, aan. Dit stelsel werd veel in de middeleeuwen gebruikt en het hield in dat een koning een stuk land ter beschikking stelde aan een minder machtig heer, een vazal/leenman. In dit geval was de koning Philips van Valois en Eduard III was de vazal. Hij moest een eed afleggen waarin hij zwoor koning Philips van Valois trouw te zullen dienen. Maar Eduard III wilde onafhankelijk zijn en zijn ambtenaren gehoorzaamden de Franse koning niet altijd. Philips van Valois pakte hem daarom zijn hertogdom af.

Dynastiek conflict
Een ‘dynastiek conflict’ houdt in dat het conflict betrekking heeft op het vorstenhuis, oftewel de regerende familie.

Wol – en lakenhandel
Een derde oorzaak voor het uitbreken van de Honderdjarige Oorlog betreft de wol – en lakenhandel. Engeland was een land dat veel wol exporteerde naar Vlaanderen, dat in die tijd een belangrijke handelsprovincie was. De wol werd gebruikt om lakens te maken en de lakens werden ergens anders in de wereld tegen een hoge prijs verkocht. Vlaanderen was Frans gebied en Frankrijk wou graag de wolindustrie beheersen..
Frankrijk en Engeland waren van elkaar afhankelijk. Voor Engeland was het belangrijk dat de handel in wol, wijn en zout geen belemmeringen had; de Fransen wilden hun scheepvaart langs de kusten beschermen. Om te voorkomen dat Franse havens in Engelse handen vielen, riepen ze daarom de hulp in van Schotland, vijand van Engeland.

Er waren ook nog andere gebeurtenissen die invloed hebben gehad op de verhoudingen tussen Frankrijk en Engeland. Engeland was in oorlog geweest met Schotland. Eduard III verjoeg David II uit Schotland; hij vluchtte naar Frankrijk. Philips van Valois wilde hem weer aan de macht helpen, vanwege een bondgenootschap tussen Frankrijk en Schotland. Edward reageerde woedend en verklaarde Frankrijk de oorlog .
groet