De friettent is een wat recentere uitvinding. Het verhaal gaat dat de verkoop van friet op straat begon op de Pont Neuf in Parijs, ergens halverwege de negentiende eeuw, waarna de gewoonte zich snel verpreidde. In 1862 wordt melding gemaakt van een zekere Fritz, afkomstig uit de Elzas, die op de kermis in Luik friet verkocht. In 1864 is men in Engeland begonnen met de verkoop van de bekende Fish and Chips. Aan het eind van de negentiende eeuw waren er friettenten door heel Europa...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het verhaal van patat gaat terug tot in 1680

http://nl.wikipedia.org/wiki/Friet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je Asterix en de Belgen al gelezen. Daarin staat een mogelijke verklaring :)