Waarom is de huidige Derde Wereld zo geworden?

Kan je hier uit opmaken dat de mensen in de "Eerste wereld". slimmer zijn.
En vooral waren? In de Middel Eeuwen en ver daarvoor zijn door onder andere de Romeinen tal van uitvindingen gedaan.
Denk aan riolen, huizenbouw, schrift (schrijven) en noem maar op.
Hoe komt het dat bijvoorbeeld Europa geen Derde Wereld is geworden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

China, India, Egypte en het Eufrata/Tigris gebied waren al hoogbeschaafd toen Grieken en Romeinen nog barbaren waren.
Slimheid is dus niet de oorzaak. Wel is het uitelkaar gaan van religie en wetenschap (sinds de 17e eeuw) een versneller voor het technologische overwicht van het westen geweest.

De belangrijkste factor is het koloniale systeem geweest, waarbij de Europese mogendheden de rest van de wereld onder elkaar verdeelden om er grondstoffen en arbeidskrachten vandaan te halen en (industriële) producten te verkopen.
Voor de koloniale periode waren er in Afrika nauwelijks hongersnoden. Na de invoering van het plantagesysteem des te meer. Uitbuiting dus.

Het is niet onmogelijk dat Europa een derde wereld gebied wordt. Steeds meer productie verschuift naar Azie, en ook op het gebied van wetenschappelijk onderzoek is Azie met een inhaalrace bezig. Het is nu nog maar de vraag hoe Europa haar welvaart op langere termijn kan behouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Reden 1. In Afrika zitten grote voorraden belangrijke stoffen in de grond. Die willen wij graag hebben, dus stellen we een paar locale macho's aan om het land te "besturen". We geven ze geld en wapens om de bevolking te onderdrukken, terwijl wij die goederen voor een habbekrats kunnen meenemen.
Reden 2. We vinden Afrika arm, dus sturen we er grote voorraden voedsel heen dat wij met onze "verfijnde" cultuur niet blieven. Locale boeren en tuinders gaan daardoor failliet.
Reden 3. We willen ons schuldgevoel over de CO2 uitstoot afkopen. We geven een regeringsleider geld om bossen aan te planten. Daartoe worden locale boeren van hun land weggebulldozerd.
Reden 4. Wij hebben toevallig wapens waarmee we ze hebben kunnen onderdrukken en uitbuiten.
Reden 5. We hebben ze goederen en machines geleverd die ze met enorme rente moeten afbetalen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Damn wat een antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja wat een voltreffer van een antwoord
Bovenstaande factoren spelen zeker een rol, maar vlak ook de aard van de mensen ter plekke niet uit.

"Niet alleen de erfenis van het kolonialisme, de Koude Oorlog, de slavenhandel of de Europese landbouwsteun, maar het belabberde Afrikaanse arbeidsethos is debet aan de onderontwikkeling van Afrika."

Toegevoegd na 1 minuut:
"Wat is er mis met dat Afrikaanse arbeidsethos?
‘Als je ze uitbetaalt, komen ze niet meer totdat het geld op is. Ze zijn niet gericht op het leveren van kwaliteit. Zo kun je geen project afmaken.
In Europa was dat vroeger trouwens ook zo. Rond 1900 klaagden fabrieksdirecteur er nog over.’"

http://www.rijnlandmodel.nl/achtergrond/sociologie/cultuur_gelijkheid_afrika.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook het arbeidsethos is een gevolg van het kolonialisme. Op een plantage werk je voor vreemde heren, de opbrengst komt niet direct aan jezelf ten goede. Good old Marx noemde dat "vervreemding" van de arbeid. Hetzelfde zag je tijdens de industrialisatie, vandaar jouw klagende directeuren. Wel eens een kleine afrikaanse boer of ambachtsman aan het werk gezien? Zulk arbeidsethos is in Nederland zeldzaam.