Zijn er tegenwoordig nog mensen met dezelfde ideeën als de NSB in de tweede wereldoorlog?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NEO nazi's?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anders Behring breivik?

Het beste antwoord

Dit stuk komt uit deze bron: http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g75ea9c6

"De NSB ging uit van het leidersbeginsel. De leider moest zorgen voor een krachtig staatsbestuur, zelfrespect van de natie, tucht en orde, en solidariteit van alle bevolkingsgroepen. Groepsbelang diende boven het persoonlijke belang te gaan.
De partij keerde zich tegen het heersende kiesstelsel en streefde naar een corporatieve staat, waarbij alle maatschappelijke geledingen vertegenwoordigd zouden zijn. Het heersende partijwezen werd bestreden.
Stakingen en uitsluiting van werknemers moesten worden verboden. Iedereen had een arbeids- en weerplicht. Voor jongeren diende een verplicht arbeidsjaar te worden ingevoerd. De jeugd moest worden opgevoed tot zedelijkheid, tucht, orde en burgerzin.
Iedereen moest tussen zijn 50ste of 60ste (al naar gelang de bedrijfstak) recht op staatspensioen krijgen."
Dit zijn de beginselen van de NSB. Ze werden pas echt radicaal toen Rost van Tonningen eind jaren '30 in het partijbestuur kwam. Daarna werden ze anti-joods.

Het punt wat ik hiermee wil maken is dat er zeker mensen zijn die het originele gedachtegoed van de NSB nastreven. Als je het op een rijtje zet valt het best mee hoe extreem het is:
- Een krachtige leider die het volk bijeen houdt
- Een niet democratische staat die wel goed voor alle bevolkingsgroepen zorgt (Dus ook de joden!)
- Iedereen moet werken en moet ook kunnen werken
- Betere opvoeding van de jeugd
- Pensioen op 50/60

Als je deze punten ziet zullen er zeker mensen zijn die dit gedachtegoed er nog op nahouden. Als je de latere NSB pakt van tijdens WO2 en met Rost van Tonningen erin dan krijg je extremer gedachtegoed. Zoals het antisemitisme wat toen opkwam. Ook hiervoor zullen nog mensen voorstander van zijn. Maar dat worden er gelukkig in Nederland wel steeds minder.

Hier is nog een leuke site met veel info. Ik hoop dat ik je geholpen heb. http://www.tweedewereldoorlog.nl/themas/collaboratie/nsb
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vele dictators of bijna alle dictators zijn begonnen met goede voornemens. Probleem is dat wanneer je deze in de praktijk wil uitvoeren, je een dictator moet zijn anders krijgt men dit niet klaar. Maar het grote probleem is, wanneer zij dictator worden, zij ook onmiddelijk ontsporen met alle gevolgen vandien.
Als ik de punten zie die Beertenter opnoemt dan zou ik al geneigd zijn om lid te worden, buiten het antisemitische gedachtengoed. Maar mijn gezond verstand slaat dan ook direkt alarm, omdat zoiets niet mogelijk is, toch niet op een normale manier. En zoals we weten heeft alles zijn keerzijde.
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, en niet iedereen heeft dat gezonde verstand helaas. Vandaar dus mijn antwoord. En je hebt gelijk, veel dictators zijn begonnen met goede voornemens. Neem Khadaffi, hij begon zijn carriere door ziekenhuizen te bouwen, wegen aan te leggen e.d. Helaas ontspoorde het daarna redelijk snel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een lastige: waar baseer jij op dat er steeds minder antisemieten in NL zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mendelson: hier is een bron waaruit dit blijkt. Ik had er in principe eerder geen bron bij gezocht omdat ik dit als vanzelfsprekend zag. Wel goed dat je me even met de neus op de feiten drukt als het aankomt op het bewijs voor mijn beweringen. http://nos.nl/artikel/168754-onderzoek-antisemitisme-in-nederland-neemt-af.html "Daling 2010
In de CIDI-cijfers lijkt er op grond van de cijfers tot 24 juni in 2010 een daling op te treden van de ernstigere incidenten zoals geweld, bedreigingen, vernielingen aan synagogen en dergelijke. Ook bij het schelden lijkt zich een daling aan te kondigen. Bij e-mails en bekladding van synagogen is er sprake van een stijging." De cijfers die genoemd worden in het artikel zijn toch echt niets vergeleken met wat er tijdens WO2 gebeurde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de cijfers zijn minder dan wat er in WO2 gebeurde, maar de cijfers stijgen of dalen de laatste jaren vooral met aan Israel gekoppelde incidenten . Er is echter geen sterk dalende trend de laatste jaren, zoals ik uit je oorspronkelijke antwoord meende te lezen. Zie hiervoor de website van het Cidi: Het aantal confrontaties op straat - scheldpartijen en lastig vallen - verdrievoudigde: van 9 in 2010 naar 28 in 2011. Dit is 40% meer dan in piekjaar 2009 (20).

Andere antwoorden (4)

Ja

Ze worden tegenwoordig Neonazi's genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fout, Nazi slaat op de partijnaam, de NSDAP. Heeft niets met NSB te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie mijn reactie bij jou antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen met dezelfde ideeën als de NSB zijn geen neonazi's! Dat zijn mensen die destijds achter de denkbeelden van de NSDAP stonden, iets anders dan de NSB. Mensen die dezelfde idealen nastreven als de NSB zijn er, al zij het in de grote lijnen. Toegevoegd na 2 minuten:
Dat zijn mensen die heden ten dage achter de denkbeelden van de toenmalige NSDAP staan* (neonazi's).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NSB stond ten tijde van de tweede wereldoorlog (zie vraag) achter de denkbeelden van de NDSAP, ze voerde zelfs hand en spandiensten voor de NSDAP uit.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja dat deden ze maar nsb ers waren landverraders en dat is toch weer iets anders.
Waarom zouden die niet bestaan.
Zij waren er, zijn er en zullen er altijd zijn.
Het waren mensen die de duitsers gebruikten om hun eigen idealen na te streven.
Zo waren er in Belgie jonge en oudere mensen, die de duitsers gebruikten om tegen het Bolsjewisme te gaan vechten, aangemoedigd door de hoogste kerkelijke autoriteiten van dat moment (lees Paus), zonder eigelijk Duits gezind te zijn. Later zijn deze idealisten, opgejut door de kerk, zwaar gestraft en aan hun lot overgelaten door die zelfde kerk.
Nb ik ben niet duist gezind of neonazi, maar wel overtuigd dat wanner de kleine man wordt gestraft ook de grote moeten boeten.
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
natuurlijk zijn dit soort mensen er. helaas worden zij vaak pas zichtbaar als er een grote politieke groep aan de macht komt met dezelfde ideeen. je zou je symphatisanten kunnen noemen. in de tweede oorlog waren het vaak verraders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is wellicht een sarcastische maar wel hele goede vraag. Ik zou zeggen ja.

Op wiki kom ik de volgende streefpunten tegen van de toenmalige NSB:

sterke regering;
afschaffing van het individualistische kiesrecht;
corporatieve sociaal-economische ordening;
economie ten dienste van de volksgemeenschap;
arbeidsplicht en sociale zekerheid;
beperking van de vrijheid van drukpers.

Op elk van de genoemde punten hierboven scoren alle grote gangbare (huidige) partijen VVD, D66, CDA, PvdA enzovoort uitstekend. Behalve op het punt "economie ten dienste van de volksgemeenschap". Alhoewel de genoemden wél dit streven uiten. Hun beleid pakt eigenlijk beter uit voor de corporaties en buitenland dan het eigen volk. Maar dan klopt het weer met met de rest van het rijtje NSB-punten zoals "corporatief zociaal economische ordening". Oftewel Corporatieve fascisme. Wat tegenwoordig de duidelijk de toon slaat.

Dus ja. En iedereen die op deze partijen stemmen.