Geen mythe ; het is gewoon een spreekwoord, en een dat in vele variaties voorkomt om uit te drukken dat iets echt volstrekt nutteloos is. Water naar de zee dragen, turf naar 't veen brengen, sparren naar Noorwegen zenden....

Volgens de etymologie-bank is de herkomst niet helemaal duidelijk ;
"Dit uit het Grieksch vertaalde gezegde behoeft zijn oorsprong niet te danken aan de omstandigheid, dat er te Athene vele tempels stonden gewijd aan Pallas Athene, die tot attribuut een uil had, maar kan evengoed ontleend zijn aan het in grooten getale voorkomen van dit dier in de rotsspleten van den Acropolis"
Zelf heb ik geleerd dat het overdrachtelijk is ; uilen staan voor wijsheid, en daarvan was in Athene genoeg voor handen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De godin Athena had als vast attribuut een uil; Deze werd ook afgebeeld op oude Atheense munten. Dat de uil veel op de Acropolis voorkomt lijkt me wat ver gezocht. Wel een plus en inderdaad geen mythe maar een historisch gestaafde koppeling van Athena - uil.
Leuk weetje: de steenuil draagt de Latijnse naam Athene noctua.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat citaat komt uit de etymologie - bank. Meestal wel een redelijk betrouwbare bron. Maar wat ik zelf vroeger heb geleerd staat er dan weer niet bij.
De oude Grieken kenden de uitdrukking al als spreekwoord, γλαῦκ’ εἰς Ἀθήνας (glauk eis Athènas). De uil en Athene stonden op de munten van de stad Athene. Op die manier was het inderdaad overbodig om uilen naar Athene te brengen. Het gezegde "Uilen naar Athene dragen" komt in het Nederlands al in de zestiende eeuw voor.