wat zijn de belangrijkste feesten van het boeddhisme?

Welke feesten zijn het belangrijkste in het boeddhisme

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (2)

Boeddhistisch nieuwjaar
Wesak
Asalha Puja
Feest van de heilige (gouden) tand
Pavarana, Kathina-dag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Boeddhistisch Nieuwjaar (Theravada)
Datum:
15 t/m 17 april 2014
4 t/m 6 april 2015
Drie daagse viering van het boeddhistishe nieuwjaar beginnend op de laatste dag (de volle maan) van de hindoe-maand Chaitra. Meestal is dat de eerste volle maan in april.
Wesak (Boeddha dag)
Datum:
13 mei 2014
1 juni 2015
20 mei 2016
Wesak (Boeddha dag)Op de laatste dag (volle maan) van de maand Vaisakha (de zesde maand in de hindoe kalender, meestal in mei) vieren Theravada-boeddhisten overal ter wereld het Wesak-feest.
Asalha Puja
Datum:
11 juli 2014
1 juli 2015
19 juli 2016
Asalha Puja (Asahna Bucha Day, Dhamma Day) valt jaarlijks op de volle maan van de maanmaand Asadha (de achtste maanmaand van de hindoe kalender), meestal in juli.

Herdenking door de Theravada-boeddhisten van de eerste predeking van de Boeddha in het hertenpark van Sarnath bij Benares. Tevens de herdenking van de oprichting van de sangha, de kloosterorde.

Feest van de heilige (gouden) tand
Datum:
10 augustus 2014
14 augustus 2015
Dit feest vindt ieder jaar plaats op de avond van de volle maan in augustus in Kandy (Sri Lanka). Het is een optocht van prachtig versierde olifanten die door de stad lopen met een gouden kistje. In dat gouden kistje zit een heel bijzondere relikwie: de tand van de Boeddha.

Pavarana, Kathina-dag
Datum:
8 oktober 2014
13 oktober 2015
Jaarlijks op de volle maan van de maanmaand Asvina (meestal in oktober). De dag van de sangha en het einde van de regentijdretraite.
fremar