wie was de eerste koning in de wereld, voor zover bekend?

daarmee bedoel ik van vóór de tijd van de Egyptenaren en vóór de tijd van het Hinduïsme enz. In oude geschriften worden vele koningen genoemd, deze erven het koningsschap, maar welke mens of volk was de eerste in de tijd? Kwamen zij uit de mythologische goden voort?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.8K

Antwoorden (3)

Dat was Nimrod, de stichter van Babel en van het Soemerische rijk. Achterkleinzoon van Noach, en een zeer goede jager. Hij is de eerste grote machthebber die in het Oude Testament in de Bijbel genoemd wordt, Genesis 10 vers 8 en 1 Kronieken 1 vers 10. In het Nieuwe Testament komt hij niet voor.

Buiten de Bijbel is er geen persoon in de ongewijde geschiedenis bekend die met zekerheid als Nimrod aangewezen kan worden. Sommigen vereenzelvigen hem met Sargon I, de eerste koning van Akkadië. Anderen zien hem in Gilgamesh, koning van Uruk (één van de plaatsen waarover Nimrod volgens de Bijbel heerste), anderen denken aan Ninus, die ze voor de stichter van de Assyrische stad Ninevé houden.
Amadea
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Kijk eens in welke rubriek de vraag staat, @wrk132!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is een religieuze koning geen echte dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En bovendien, maakt het uit of een koning welke religie dan ook aanhangt of een atheist is? Een koning blijft een koning, of je het nou wel of niet eens bent met wat hij/zij wel of niet gelooft.
Amadea
9 jaar geleden
Dat is slechts jouw mening, @wrk132.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Was/is Noach dan niet te beschouwen als koning van zijn ark?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook Adam was het hoofd van zijn gezin in het hof van Eden. Toch worden noch hij nog Noach een koning genoemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry tikfoutje... Ook Adam was het hoofd van zijn gezin in het hof van Eden. Toch worden noch hij noch Noach een koning genoemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Broodjeei en wrk132. Ik ben het met jullie eens dat de bijbel niet gezien moet worden als geschiedenisboek,maar niet alles wat hier in staat is fictie.
Ik ga er zelf van uit dat het meeste is gebaseerd op nonsens,maar dat komt waarschijnlijk omdat ik niet gelovig ben in de zin van welk geschrift dan ook. Maar...de redenering van Amadea snijdt wel degelijk hout.
Het koningschap zoals wij dat kennen komt voort uit het Christendom.
Voor die tijd hadden we het over bijv. Egyptisch Farao's en Romeinse Keizers wat wij ook koningen noemen maar wat destijds niet zo benoemd werd.
De functie van koning mocht alleen worden uitgevoerd door Christenen en niet door andersgelovigen.
Later zijn er ook Islamitische koningen bij gekomen maar dat was mogelijk omdat de Islam nu eenmaal een afgeleide of liever gezegd een afsplitsing is van het Christendom.
Je kunt het bij de huidige koningen nog terug vinden.
Zo worden de meeste koningen tegenwoordig ook nog gekroond,maar alleen als zij Katholiek zijn.
Ons eigen koningshuis is wat dat betreft natuurlijk een uitzondering omdat zij als (nog steeds) afvallig worden gezien van de Katholieke kerk.
Onze koning mag daarom niet worden gekroond maar alleen ingehuldigd.
Het dragen van de kroon is alleen toegestaan als je zgn. door "God"
uitverkoren bent en blijkbaar ben je dat alleen als je Katholiek bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Ons eigen koningshuis is wat dat betreft natuurlijk een uitzondering omdat zij als (nog steeds) afvallig worden gezien van de Katholieke kerk." Lariekoek
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het woord "koning" is een titel die in Nederland pas voor het eerst in 1806 werd gegeven aan Lodewijk Napoleon. Als je deze vraag op die manier letterlijk neemt dan was waarschijnlijk een Germaan ergens tussen 1.000 en 2.000 voor Christus degene die de eerste de titel droeg. Als je de vraag leest dan gaat het meer over de functie, positie en de rol van iemand niet over de formele titel. De redenering van jack7 slaat nergens op. Als de titel/functie koning uit het Christendom voort komt dan kan Nimrod nooit koning zijn. Het Christendom ontstond pas na Jezus en niet ervoor. Nimrod was een Jood.
tinus1969
9 jaar geleden
@jack7, je schrijft:
'Voor die tijd hadden we het over bijv. Egyptisch Farao’s en Romeinse Keizers wat wij ook koningen noemen maar wat destijds niet zo benoemd werd.'
Wat dacht je, dat een (bijbelse) koning vroeger ook koning heette? Koning is geen bijbels (Hebreeuws) woord: het is een Germaans woord (http://en.wiktionary.org/wiki/Appendix:Proto-Germanic/kuningaz). Omgekeerd betekent farao koning (http://nl.wikipedia.org/wiki/Farao met nuances). Je verwart het woord met de functie.
tinus1969
9 jaar geleden
@Jack7, mbt dat afvallige: Van de 7 Europese 'grote' koningshuizen (NL, BE, ES, UK, DK, SE, NO) zijn er slechts 2 katholiek (BE en ES). Monaco, Liechtenstein en Luxemburg zijn formeel geen koninkrijken, hoewel dat in de praktijk (zeker mbt Liechtenstein en Luxemburg) niet echt uitmaakt. De staatshoofden zijn iig katholiek.
Je vraag wie de eerste koning was is niet meer te beantwoorden. De eerste volken of stammen zullen leiders gehad hebben die een dergelijke of vergelijkbare titel zouden hebben kunnen gehad maar daarvan is niks vastgelegd of wat er eventueel is vastgelegd is verloren gegaan (of nog niet terug gevonden) en daarmee kan er niks over gezegd worden.

Alulim staat in de oudst bekende koningenlijst van Soemer als eerste genoemd. Deze lijst is van voor 2.900 voor Christus.

Scorpion I wordt gezien als de eerste koning van Egypte en wordt gedateerd op circa 3.200 voor Christus

Bovenstaande koningen zijn praktisch gezien de eerste die ergens genoemd worden. Behalve hun naam op een lijst is er vrij weinig bekend. Beschavingen in India en China zijn oud maar allemaal beduidend jonger dan wat er zich rond de middellandse zee en bij de Eufraat en de Tigris afspeelde. De koninkrijken in India en China halen die leeftijd dan ook niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het waren gewoon mensen, er komt namelijk niks uit mythologische goden voort. Als je bedoelt dat er mythologie rondom deze mensen geweven is dan heb je gelijk. Van Alulim is opgeschreven dat hij 28.800 jaar regeerde. Een onwaarschijnlijk lange tijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
+ want correct. Compensatie het dat dan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat Alulim een half man half vis is, is een conclusie die professor William Wolfgang Hallo trekt en waar ongetwijfeld een argumentatie voor is want hij is specialist op dit gebied en ik ben slechts iemand die wat in de Wiki heeft gevonden. In de koningslijst wordt over Alulim alleen vermeld dat hij koning werd (hij is de eerste op de lijst) en dat hij 28.800 jaar regeerde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij probeert die professor niet anders dan verbindingen te leggen tussen verschillende mythologien of geschiedenissen, de persoon te plaatsen of verklaringen voor de oorsprong te geven. Ik begrijp niet waar je vandaan haalt dat dit letterlijk genomen wordt.
Soemer wordt algemeen beschouwd als de eerste samenleving ter wereld waar alle kenmerken van een ‘beschaving’ aanwezig waren.
Soemer of Sumer (Egyptisch Sangar, Bijbels Shinar of Sinear) is de oude, oorspronkelijk door de Akkadiërs gegeven naam van een rijk, een cultuur, een landstreek en een (antieke) beschaving gelokaliseerd in het zuidelijk deel van Mesopotamië (hedendaags Zuidoost-Irak), waar de rivieren Eufraat en Tigris uitmonden in de Perzische Golf.
Volgens de Bijbel was hun eerste Koning Nimrod/Nemrod.
Nimrod gaf opdracht tot bouw van de toren van Babel - waarna de meeste volken
zich over de wereld verspreidden.

Gevonden geschriften spreken zichzelf tegen wie de eerste koning was van dit rijk.
Mogelijk was Nimrod wel Gilgamesh ? ( of Nimrod ook Gilgamesh zou zijn geweest daar zijn de meningen over verdeeld ).
Volgens Sumerische geschriften waren hun eerste leiders honderden jaren oud en soms half vis half mens. Dus wat echt en niet echt is valt niet te bewijzen.
Sommigen delen tonen gelijkenis met de Bijbel en de schepping van de aarde.
Hoe dan ook de eerste Koning of leider lijkt uit de Sumerische beschaving te zijn voortgekomen.

De oorsprong van de mythologische goden heeft een heel andere oorsprong.
Dit gaat over de tijd van voor de zondvloed en verloren beschavingen waar we
weinig van afweten.
Niet alleen de Bijbel, maar honderden oude verhalen bevestigen een vloed waaronder
de sumerische geschriften.