waarom was het parool illegaal in WOII?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was toch een verzetskrant die niet uitgegeven werd door de Duiters?
ronron1212
9 jaar geleden
De verzetskrant en daarom verboden

Antwoorden (2)

Deze krant is ontstaan uit de Verzetsbeweging en dat kon de Germaan niet zo bekoren en die was toen de baas in NL.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Parool
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gebruik de goede benaming. Germanen duiden op mensen die een bepaalde taal spreken rond het jaar nul! Met de Germanen wordt een verzameling volkeren en stammen aangeduid die rond het begin van onze jaartelling een Germaanse taal spraken. Het is dus primair een linguïstisch begrip. Een Germaan was een spreker van een Germaanse taal. De Germaanse talen behoren tot de Indo-Europese taalfamilie. Destijds woonden Germanen in Scandinavië en op de Noord-Europese Laagvlakte.
Na de Duitse machtsovername in 1940 in Nederland werd de bestaande pers gemuilkorfd. Doel van de bezetter was de informatievoorziening in Nederland te controleren, door alleen publicatie van de Duitsers welgevallig nieuws toe te staan. Als reactie hierop ontstonden na verloop van tijd ondergrondse (tijdens de bezetting dus illegale) kranten waarvan het Parool er één was. Zij onttrokken zich aan de Duitse censuur en waren daarom naar de toenmalige maatstaven illegaal.