wanneer werd ongeveer begonnen met het bijhouden van de eigen leeftijd?

Het lijkt nu vanzelfsprekend om te weten hoe oud je bent. Maar sinds wanneer is men daar in de westerse wereld mee begonnen. Voor zover ik weet begon de christelijke jaartelling pas in de Middeleeuwen, rond 11e eeuw. Maar de oude romeinse kalender had slechts dag aanduidingen zonderweergave van een jaartal. Je kon dus wel turven om bij te houden hoeoud je was. Maar vonden ze dat wel bbelangrijk genoeg of werd het op een andere minder nauwkeurige manier gedaan?

9 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

M.i. werd dit gedaan vanaf het moment dat men lid was van een geloofsovertuiging of kerkgenootschap. De datum van bijv. doop was o.a. een graadmeter om na te gaan hoe oud je ongeveer was.
De geboortedatum is later als rekenmiddel ingevoerd omdat er minimum leeftijden golden voor bijv. scholing, maar ook arbeid en het betalen van belasting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik denk dat dat gedaan wordt sinds het ontstaan van de mensheid. Kijk je bijvoorbeeld in de Bijbel, dan staan (ook) van de vroeg(st)e mensen genoemd op welke leeftijd zij stierven. Of hun jaar even lang was als de onze, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar er was dus een manier om bij te houden hoe oud zij waren.