Waarom vonden de goden van de Grieken in de oudheid dat het beter was om dood te zijn?

In de lotgevallen van Croesus en Krosos, vraagt Croesus wie er volgens hem het gelukkigst is en hij beantwoord na Tellos, koning van Athene dat Kleobis en Biton het gelukkigst waren. De moeder van hun was erg gelukkig met de prestaties van haar zonen en bad tot koningin Hera om haar zonen een goede levenseinde te vinden en Hera deed wat zij vroeg, want dat was het beste.

Waarom vonden goden/mensen het beter om dood te zijn dan leven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (4)

Omdat de dood eeuwig is en het leven eindig en een ieder wil eeuwig zijn!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De grieken vonden niet de dood zelf zo mooi, maar hoopten op een mooie dood. Een zachte dood, zonder lijden, ellende en pijn. En een eerzame dood, zodat je een mooie nagedachtenis naliet - want zo kon je 'doorleven' na je dood, in de herinnering van je nazaten.

De film 'Troy' gezien? Achilles leeft nog steeds, al 3.500 jaar, roemrucht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedenk dat de Griekse goden ook een bijzonder gevoel voor humor hebben. Mevrouw vraagt een mooie dood voor haar kinderen, maar zegt niet wanneer. En plop. Geregeld! Iedereen gelukkig. Je ziet het voor je, Hera schuddebuikend op haar Olympus.
Ik ken dit verhaal niet, maar Hera staat erom bekend jaloers te zijn, en wat wil je, met een man als Zeus. Wie was de moeder van Kleobis en Biton en heeft Zeus misschien wel eens een oogje op haar laten vallen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik geloof dat het punt van Croesus meer was dat je het geluk van een mens niet kan beoordelen terwijl hij nog leeft, omdat je niet weet hoe het leven af zal lopen. Je kunt iemands leven dus pas beoordelen wanneer hij dood is.
Goden/mensen vonden het echter zeker niet beter dood te zijn dan te leven. Citaat van Achilleus (held en koning): "Ik was nog liever dagloner bij een straatarme schooier daar op aarde dan koning van alle doden in Haides." (Boek 11.)