Wat bedoelden de nazi's met de woorden 'Arbeit macht frei'?

Arbeid maakt vrij; vrij van wat? En wie heeft die woorden bedacht?

8 jaar geleden
17.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arbeit_macht_frei
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naar mijn idee is de tekst voor de gevangenen van de kampen. Het is daar geschreven om hun eraan te herinneren dat hard werken beloont word met vrijheid. Vrijheid om uit het kamp te mogen. Helaas was dat een grote leugen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het was een Gore leugen ! Net als de boordjes zwembad en dat men een reçu kreeg bij afgifte van bagage . Men wilde de indruk wekken van een werkkamp zodat men rustig bleef .

Het beste antwoord

De term Arbeit macht Frei werd onder andere gebruikt door de Duitse taalkundige Lorenz Diefenbach. Hij schreef het boek Arbeit macht frei: Erzählung von Lorenz Diefenbach, dat in 1873 uitkwam. De term Arbeit macht Frei sloeg in dit geval op de mogelijkheden van verbetering van leven die gokkers en fraudeurs – die in het boek voorkwamen – konden verkrijgen door te gaan werken. Hierbij doelde Diefenbach niet direct op de Joden. Ook voor de regeringsleden van de Weimarrepubliek was dat niet het geval. Zij gebruikten de leus om publieke werken aan te prijzen, die waren bedoeld om de werkeloosheid tegen te gaan.

Voor de Nazi’s was het vrij duidelijk dat Joden ook als fraudeurs konden worden gezien. Zij gebruikten de term daarom maar al te graag in hun concentratiekampen. Het sloeg dus op de mogelijkheden van verbetering van leven die fraudeurs konden verkrijgen door te gaan werken.
SimonV
8 jaar geleden
corzijlstra
8 jaar geleden
Waarom kozen de nazi's er desondanks toch voor om de Joden te vermoorden?