Franse grondwet 1793: is deze aan een referendum onderworpen?

zo ja, wie mochten stemmen, hoeveel procent van de bevolking was dat>

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De Franse Grondwet van 1793 werd via een referendum aanvaard maar is nooit in werking getreden. Twee jaar later werd de Franse grondwet van 1795 goedgekeurd
De Franse grondwet van 1793 ontstond als ontwerp in de tijd van de Eerste Franse Republiek, die werd opgericht op 22 september 1792, door de nieuw opgerichte Nationale Conventie.
Op 10 juni 1793 werd door een comité met onder anderen Georges Danton, Saint-Just en Marie-Jean Hérault de Seychelles het ontwerp van de grondwet ingediend , op 24 juni 1793 geïntroduceerd en goedgekeurd. Vanwege de binnenlandse onlusten en 100.000 amendementen kon de wet niet in werking treden en werd daarom via een referendum aan het volk voorgelegd. Ongeveer 30% van de mannelijke bevolking stemde. Van deze 30% koos 90% voor de nieuwe Grondwet.
Op 10 augustus 1793, de verjaardag van de bestorming van de Tuileriën werd de nieuwe grondwet feestelijk afgekondigd, maar er volgde op 13 augustus van dat jaar een uitstel van de toepassing tot na vredestijd. De opschorting werd op 10 oktober aanvaard door de Convention Nationale.
De rijken en bevoorrechten hadden tegenover de grondwet van 1793 een vijandige houding aangenomen. Zij waren afkerig van de staatkundige gelijkheid. De invoering werd opzettelijk opgeschort en tot de sluiting van de vrede uitgesteld. In de plaats van de grondwet kwam de dictatuur.
De Franse grondwet van 1795 die in september 1795 werd goedgekeurd, was een stuk conservatiever. Op 16 april 1796 werd door het Directorium (het voorlopige Bewind) de doodstraf ingesteld tegen diegenen die herstel van de monarchie wilden of invoering van de grondwet van de Grondwet van 1793.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alle volwaasenmannen, mochten stemmen, de opkomst was ongeveer 30% van de stemgerechtigden.