Heeft de zwarthandel een rol gespeeld in de hevigheid van de hongerwinter?

Ik heb eens gehoord van een ex-beambte aan de Duitse grens in de 2e Wereldoorlog, dat een bepaald deel van o.m. levensmiddelen naar Duitsland moest. Meer hoefde niet. Die ambtenaar was erop uit om die meerdere goederen in Nederland te houden, en zwarthandelaren, die de goederen naar Duitsland wilden brengen, aan te houden.

Toegevoegd na 16 uur:
Ook de Duitse douane vond het goed, dat men tegen die zwarthandelaren optrad.

8 jaar geleden
1.1K
kierkegaard47
8 jaar geleden
Interessante vraag! Plus. Benieuwd of hier een goed antwoord op komt. Zeker omdat het hier om een situatie gaat waarvan nauwelijks 'neutrale' getuigen uit de eerste hand zullen zijn, en het feit dat zwarte handel bijna per definitie zich aan officiële registratie onttrekt...
ronron1212
8 jaar geleden
De honger winter was in een klein deel van Nederland. Daar was gewoon geen eten en dat gebied was nog bezet gebied. De rest van Nederland was toen al bevrijd.
tinus1969
8 jaar geleden
@ronron12, dat is mss waar, maar er nog toen nog wel een grens met Duitsland.
ronron1212
8 jaar geleden
De Hongerwinter van 1944 tot 1945 was een winter in Nederland met een grote schaarste aan voedsel en brandstof aan het eind van de Tweede Wereldoorlog. Het leidde, met name in de steden van West-Nederland, tot hongersnood.
corzijlstra
8 jaar geleden
De hongerwinter was in de tijd dat boven de grote rivieren allemaal bezet gebied was. Weliswaar was b.v. Groningen eerder bevrijd dan west-Nederland, maar dat was wel pas in april 1945. Eerder is de grote honger begonnen in west-Nederland.

Het beste antwoord

De hongerwinter werd niet veroorzaakt doordat de Duitsers een gedeelte van de levensmiddelen opeisten maar omdat zij de voedseltransporten naar west Nederland blokkeerden bij wijze van represaille voor het afkondigen van de spoorwegstaking. Daarover zijn de historici het wel eens. Het was dus geen kwestie van verdwijnen van aanwezig voedsel door toedoen van zwarthandelaren, maar van gebrek aan aanvoer. Zwarte handel heeft tijdens een groot deel van de bezetting bestaan en over een grote invloed daarvan op het ontstaan van de hongerwinter is nooit iets gepubliceerd. Zwarthandelaren werden na de oorlog met de nek aangekeken dus als hen zo iets te verwijten was geweest had men dat heus wel gedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het antwoord is nee. Omgekeerd was het wel het geval. Met andere woorden. De hongerwinter speelde de zwarthandel in de hand.