Wie zijn er in Nederland liberaal?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wil je een lijst van alle inwoners van Nederland die dat zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is moeilijk te zeggen wie dat allemaal zijn.
Leden van bijvoorbeeld de VVD claimen liberaal te zijn, maar Thorbecke zou zich omdraaien in zijn graf bij die claim...
Poet
8 jaar geleden
Ok dus er is een definitie van het begrip liberaal nodig. En dan een afbakening van wie of wat. Bijvoorbeeld: partijen, schrijvers, BN-ers, burgemeesters, organisaties, filosofen, etc.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De laatste werkelijke liberaal die ik heb meegemaakt was Molly Geertsema. Een VVD'er, dat wel.

Antwoorden (1)

Dit zijn de 3 liberale partijen in de eerste en tweede kamer:
- VVD
- PVV ( Zowel liberaal als conservatief)
- D66 ( Zowel sociaal als liberaal)

Toegevoegd na 16 minuten:
De PVV is Liberaal. Conservatief heeft niks te maken met de stroming.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
aanvulling: de libertarische partij (LP) , deze zit niet in de 1e/2e kamer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@vraagstelling
Hoewel het libertarisme wortels heeft in het klassiek liberalisme, zijn het toch twee verschillende stromingen.
Het libertarisme kan je eerder linken aan anarchisme dan aan liberalisme. Dat LP clubje is net zo (min) liberaal als bijvoorbeeld GroenLinks.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liberaal is toch dat mensen dingen hetzelfde willen houden? (zo ja, dan dat, mensen die vaak een machtige positie hebben en dat zo willen houden)