waar en wanneer zijn kranten voor het eerst uitgegeven?

klopt het dat winst maken het belangrijkste motief was?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Wat is winst maken?
Als kranten uitgeven je enige bezigheid is, zul je daar zoveel inkomsten uit moeten halen dat je er de huur van kunt betalen en er eten van kunt kopen.
Je zou dus kunne stellen dat iemand met een betaalde baan winst maakt. Maar meestal noem je dat niet zo.
Antoni
8 jaar geleden
Door bedrijven wordt winst gebruikt om te (her)investeren in het bedrijf om het zo te kunnen laten groeien. Soms wordt winst uitgekeerd aan aandeelhouders die het bedrijf financieren.
SimonV
8 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen dat het doel van de eerste kranten was staatsnieuws te verspreiden en niet om winst te maken. 59 v.Chr.: Julius Caesar neemt het initiatief om in Rome de Acta diurna uit te geven, dagelijkse berichten over diverse stads- en staatsaangelegenheden, gepubliceerd op uithangborden op openbare plaatsen.
713: De eerste handgeschreven krant, Kai Yuan Za Bao, wordt in China gepubliceerd.
1492: Een krant bestaand uit één blad beschreef de intocht van de Venetiaanse gazant op 16 juni. Eerste wekelijkse krant:
1605: Johann Carolus publiceert de eerste wekelijkse krant, de Relation, in Straatsburg, dat toen nog op Duits grondgebied lag. Het oudst bewaard gebleven exemplaar dateert uit 1609. Ongeveer tegelijkertijd verschijnt in Wolfenbüttel in Brunswijk de krant Aviso. Het netwerk van medewerkers van beide kranten strekte zich uit over heel Europa. Het nieuws was daarom voornamelijk nieuws uit het buitenland. Beide kranten voldeden aan de criteria die tegenwoordig voor een krant gelden: gedrukt, regelmatige verschijning, grote oplage en de mogelijkheid tot abonneren. Johann Carolus was drukker, boekbinder en uitgever. Zijn doel was natuurlijk wel winst maken.

Het beste antwoord

De eerste moderne krant werd in 1605 uitgegeven in Straatsburg.
Maar daarna vooral in Nederland (zelfs in andere talen) dit omdat er daar heel veel handel was
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

59 v.Chr.: Julius Caesar neemt het initiatief om in Rome de Acta diurna uit te geven, dagelijkse berichten over diverse stads- en staatsaangelegenheden, gepubliceerd op uithangborden op openbare plaatsen.
fremar