Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Uit welke tijd stamt dit glas?

Tijdens mijn kinderjaren heb ik een aantal glazen flesjes gevonden in een weiland. Voor zover ik weet heb ik ze allemaal in de buurt gevonden. Ze zijn gevonden in Wormer, een dorp in de buurt van Zaandam. Weet iemand hoe oud de flesjes zijn? Verschilt de ouderdom onderling? En misschien niet oninteressant: waar komt het glas precies vandaan? Het grootste flesje en het torso-achtige flesje hebben een naad, de andere niet, de andere zien er dan ook minder symmetrisch uit. Ik dacht dat het wellicht romeins glas zou zijn, zeker dat stukje glas van die kapotte steel, maar ik zie "50" staan aan de onderkant van het ronde flesje dus dat flesje zal in ieder geval niet romeins zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik kan geen bron ofzo voor je vinden, maar ik ken dit spul, en het stamt ongeveer uit de eerste helft van de vorige eeuw ; jaren 10-30 ongeveer. Het zijn sowieso allemaal industrieel vervaardigde flesjes. Vermoedelijk een oude verzameling van iemand, want het zijn wel flesjes met verschillende toepassingen (inkt, parfum, iets als poetsmiddel oid, olie, van alles wat. )

Er zou eventueel een wat ouder (niet veel ouder, er is geen geblazen of gegoten glas bij) flesje tussen kunnen zitten, maar de "collectie" moet ergens rond die tijd zijn aangelegd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding