Omdat die niet opgeschreven is en er ook geen geluidsopnames van zijn gemaakt.

Er zijn wel pogingen gedaan om oertalen te reconstrueren. Zo is er een reconstructie van het Proto-Indo-Europees (van ca 6000 jaar geleden). Zulke reconstructies zijn enorm controversieel.
8 jaar geleden
Er zijn twee manieren waarop een taal achterhaald kan worden:
- er zijn geschreven geschreven of digitale bronnen die de taal hebben vastgelegd;
- de taal wordt nog gesproken en kan zo geleerd worden.

Met prehistorie wordt letterlijk verwezen naar de tijd waarin een volk/ bepaalde groep mensen nog geen schrift had en er ook niet door andere volkeren over hen geschreven werd. Zo leefden bijvoorbeeld veel Noord-Europese volkeren nog in de prehistorie terwijl die in aanzienlijke delen van Azië en Noord-Afrika al lang was afgelopen. Dit betekent dus dat er logischerwijs van prehistorische talen geen geschreven of digitale bronnen zijn, aangezien een taal niet langer als prehistorische taal zou worden aangeduid als die wel bestonden. De eerste manier om een taal te achterhalen die ik aangaf is dus onmogelijk toepasbaar.

Er zijn ook geen mensen meer die prehistorische talen spreken, dus de tweede manier is eveneens onmogelijk. Vandaar dat prehistorische talen niet meer achterhaald kunnen worden.

Wat wel mogelijk is, is het volgende: er wordt in oude bronnen verwezen naar woorden of verhalen die tot een prehistorische taal behoorden. In dat geval kan een prehistorische taal tenminste gedeeltelijk achterhaald worden. Ook wordt er onderzoek gedaan naar de basis van talen die wel schriftelijk zijn vastgelegd en aan elkaar verwant zijn. Dit gebeurt om een idee te krijgen van hoe de taal die aan de desbetreffende taal voorafging eruit zag en ook op die manier is het mogelijk om inzicht te verkrijgen in prehistorische talen, maar dat berust veelal op giswerk en is nooit zeker. Zelfs van sommige geschreven talen die gelezen kunnen worden is nog niet zeker of die tegenwoordig wel juist gesproken worden, aangezien er nog steeds niet zeker van is of ze fonetisch correct uitgesproken worden. Al met al worden er dus wel pogingen gedaan om prehistorische talen te achterhalen, maar met zekerheid is dat niet te doen en wel om bovenstaande redenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die mogelijkheid bestaat wel. Egypte leefde tot ver in 1800 na Christus nog steeds in de prehistorie. Pas toen het hierogliefenschrift was ontcijferd (in 1822) en men begreep wat al die tekeningetjes betekende eindigde voor Egypte de prehistorie en trad Egypte de historie binnen.

De wetenschappelijke en meest gangbare definitie van de prehistorie is namelijk: die periode uit de geschiedenis waarvan we geen geschreven bronnen hebben gevonden, of deze bronnen niet begrijpen. Zo geïnterpreteerd is het omslagpunt dat als eindpunt van de prehistorie wordt gedefinieerd, dus het jaar van oorsprong van de oudst bekende geschreven bron die we begrijpen. Dat gegeven, en daarmee het einde van de prehistorie, kan echter per cultuur of gebied op aarde verschillen. Uit China of Egypte zijn bijvoorbeeld veel oudere geschreven bronnen bekend dan uit West-Europa; de Egyptische hiërogliefen werden bovendien pas in 1822 ontcijferd. Vóór die tijd was de Egyptische beschaving dus prehistorie, vanaf 1822 behoort ze tot de 'geschiedenis'.
De Etrusken, die in delen van Italië hebben geleefd hebben geschriften nagelaten, althans fragmenten. Maar begrijpen doen wij ze nog steeds niet in voldoende mate. Voor de allang verdwenen(?) Etrusken duurt de prehistorie dus nog steeds voort.

Toegevoegd na 20 minuten:
het doet vreemd aan om te zeggen dat een taal uit de prehistorie niet kan worden achterhaald omdat de taal niet digitaal is vastgelegd.
Dat is onjuist omdat het digitale tijdperk voor zover mij bekend pas in 2002 is begonnen. Er moet kennis zijn van schriftelijke overdract, die ook nog eens moet worden begrepen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Je logica klopt van geen kanten.
Erna55
8 jaar geleden
De prehistorie van Egypte loopt tot ca. 3000 v.Chr., toen in het Oude Egypte het koningschap werd ingesteld en het land werd verenigd onder één koningshuis, dat van de farao.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Prehistorisch_Egypte
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuurlijk leeft Egypte al eeuwen en eeuwen niet meer in de prehistorie. Er waren misschien zaken die nog niet ontcijferd konden worden, maar over Egypte bestaan talloze geschreven en andere bronnen van eeuwen en eeuwen terug.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je deze link bekijkt, moet jij met jouw redenering volgens mij tot de conclusie komen dat wij Nederlanders ook nog steeds in de prehistorie leven. http://ace.home.xs4all.nl/vogala.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is een verschil tussen de constatering dat wij pas in 1822 hiërogliefen weer konden ontcijferen en het feit dat de oude Egyptenaren overduidelijk een schriftcultuur kenden. Ook de Etrusken kenden het schrift, maar dat wij het niet kunnen ontcijferen is iets anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja als de Egyptenaren geen geschrift hadden overgeleverd in de vorm van hierogliefen had men dat schrift in 1822 ook niet kunnen ontcijferen. Dat gegeven is geenszins in het geding.
De hierogliefen werden niet weer ontcijferd maar pas ontcijferd in 1822. Daarbij werd aangegeven dat daardoor Egypte uit de prehistorie trad. Die uitspraak is niet van mij maar heb ik uit Wikipedia. Daar torn ik verder niet aan. Ook weet ik dat Wiki niet zalig makend is maar wie is dat wel? Voor de Etrusken geldt in zoverre hetzelfde als voor de Egyptenaren, met dien verstande dat hun schrift nog steeds niet is ontcijferd en blijft dat volk daarom steken in de prehistorie. Eveneens uit Wikipedia ontleen ik het onderstaande:Paul Tournal bedacht de term Pré-historique[1] oorspronkelijk om de vondsten die hij in grotten in Zuid-Frankrijk had gedaan te beschrijven. Het woord werd in 1830 opgenomen in het Frans om de periode voor de uitvinding van het schrift aan te duiden en in 1851 doorDaniel Wilson in het Engels geïntroduceerd. Neemt niet weg dat niet alleen het uitvinden van een vorm van geschrift een volk aan de vergetelheid onttrekt. Om dat te bereiken en neen volk een plaats te geven in de historie van de dag, moet men die oude schrifturen ook nog eens begrijpen.