Klopt het dat geen enkele achternaam een hoofdzonde is behalve hoogmoed?

Er bestaan volgens een oude traditie zeven hoofdzonden:

1 Superbia (hoogmoed - hovaardigheid - ijdelheid)
2 Avaritia (hebzucht - gierigheid)
3 Luxuria (onkuisheid - lust - wellust)
4 Invidia (nijd - jaloezie - afgunst)
5 Gula (onmatigheid - gulzigheid - vraatzucht)
6 Ira (woede - toorn - wraak - gramschap )
7 Acedia (gemakzucht - traagheid - luiheid - vadsigheid, afkomstig van het Griekse "ἀκηδία" )

Nu mochten mensen enkele eeuwen geleden een achternaam aannemen. Nu hoorde ik laatst dat 'hoogmoed' in die tijd niet zo'n erge zonde was en dus toch als achternaam werd opgegeven.

Maar komen er dan geen achternamen voor van de hierboven opgesomde of daar nauw op gelijkend als achternaam, behalve dus van nr 1?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdzonde

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan betreft het de westerse wereld neem ik aan. Ira en Gula zijn namen die in het Verre en Midden-oosten voorkomen. De naam Van Toorn komt wel voor maar verwijst naar "toren".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je naar de etymologische betekenis kijkt van hoogmoed, kun je het vertalen als
hoge, fiere moed. ‘edele gezindheid, grote vreugde,
Dus in dat geval heeft het niets met zondig te maken, maar met de betekenis die men aan een woord geeft, En er zijn worden met dubbele betekenis, waarvan een betekenis vergeten/uit gebruik raakt
Net zoals Karel de Stoute niet zozeer een stout jongentje was, maar stoutmoedig , ofwel onverschrokken of dapper Bronnen:
- http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/hoogmoed

Antwoorden (1)

Ik ken ook iemand dieJe ijdelheid heet. je vraag moet ik dus met nee beantwoorden. Er is een database met namen op internet, weet de url niet zo uit mijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ijdelheid valt onder nr 1. Is dus gelijk te stellen aan hoogmoed.
Amadea
8 jaar geleden
http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_naam.php?gba_lcnaam=hoogmoed&gba_naam=Hoogmoed&nfd_naam=Hoogmoed&operator=eq&taal=
IJdelheid staat er niét in. Ik ken alleen de vóórnaam Adelheid.
Amadea
8 jaar geleden
Er staat overigens bij de verklaring dat het een toponiem betreft. Dus het is niet als achternaam gekozen omdat het een zonde is.
De oudst bekende voorvader Thonis Hooghemoet werd geboren te Oude Tonge omstreeks 1550. http://www.wazamar.org/gengroen/hoogmoed/a-hoogmoed-nbet.htm
HeerVoldemort
8 jaar geleden
In Heerenveen woont iemand met de naam "de Gula"
En de naam "lust" komt ook voor in het telefoonboek.
Antoni
8 jaar geleden
Er is een redelijk bekende journalist met die achternaam: Willem Lust.