was in het revolutiejaar 1848 (algemeen) kiesrecht een thema, werd het ook geeist?

Toegevoegd na 1 dag:
in Nederland was dat nog niet aan de orde.
ik zie Belgie niet genoemd worden....

Wat vond Marx er eigenlijk van, van het algemeen kiesrecht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In Frankrijk en Zweden werd kiesrecht geëist.

De revoluties namen hun aanvang in Frankrijk, waar republikeinse en constitutioneel-liberale elementen hervorming van het kiesrecht eisten.

In Stockholm braken op 18 en 19 maart 1848 rellen uit, door de tussenkomst van het leger vielen er dertig doden. Er werd door de gehele stad een vestiging van de republiek en algemeen en vrij kiesrecht geëist. Deze periode staat in Zweden bekend als de "Maartse Onrust".

Toegevoegd na 1 dag:
In Nederland werd dus geen kiesrecht geëist.
De grondwet van 1848 vergrootte wel de invloed van de volksvertegenwoordiging op de regering dankzij het censuskiesrecht. Volgens deze wet moest men om te mogen stemmen een bepaalde som aan belastingen betalen en in het bezit zijn van rechten als staatsburger. Dat vrouwen niet mochten stemmen werd door de wetgever als vanzelfsprekend te gezien. Zij waren volgens de Nederlandse wet handelsonbekwaam en hadden geen burgerrechten.

Tussen 1869 en 1883 werden diverse voorstellen gedaan tot verlaging van de drempel om kiesrecht te krijgen.
De verkiezingsstrijd in 1894 stond geheel in het teken van de uitbreiding van het kiesrecht. De vooruitstrevende liberalen en een deel van de antirevolutionairen wilden daarbij verder gaan dan de oud-liberalen en het conservatieve deel van de ARP. Bij de Katholieken was de overgrote meerderheid tegen al te vergaande kiesrechtuitbreiding.

Pas in 1917 wordt kiesrecht in Nederland geëist: de Russische revolutie van 1917 zorgt in veel landen voor politieke onrust. Veel arbeiders komen onder aanvoering van hun leiders in opstand en streven naar gelijkheid. In Nederland wordt het algemeen kiesrecht voor mannen ingevoerd.
Naast dit kiesrecht komt er het passief vrouwenkiesrecht. Dit wil zeggen dat vrouwen wel gekozen kunnen worden, maar zelf niet mogen stemmen.
In 1919 krijgen vrouwen ook het actief kiesrecht. Vanaf dat moment mogen vrouwen ook zelf hun stem uitbrengen.
SimonV
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het Kiesrecht was in 1848 wel een gewenst verlangen maar een echte eis lag niet voor.
Ons algemeen kiesrecht kwam pas veel later.Zie verder onder http://www.parlement.com/id/vh8lnhrpfxtu/grondwetsherziening_1848