Was er in de Bourgondische tijd een verdrag dat voorzag dat de Nederlandse gewesten alleen in één geheel konden worden georven?

Ik heb het idee dat ik ergens over zo'n verdrag heb gelezen, dat het begon met een verdrag dat zorgte dat de graafschappen, heerlijkheiden etcetera nooit door erfopvolging gesplitst zouden kunnen worden (toen ze dus al een personele unie waren). Wellicht zit ik er finaal naast, of was het niet de Bourgondiërs maar de Habsburgers die dat deden, maar ik zou het graag weten als u de naam kan vertellen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat je doelt op de Pragmatieke Sanctie van 1549. Volgens wikipedia:

'De Pragmatieke Sanctie van 4 november 1549 was een regeling voor de erfopvolging in de Habsburgse Nederlanden, die werd uitgevaardigd door keizer Karel V. Hij bepaalde hierin dat de Zeventien Provinciën steeds als één en ondeelbaar geheel overgeërfd zouden worden.'

Toegevoegd na 52 seconden:
Aanvulling: het waren dus idd niet de Bourgondiers, maar de Habsburger Karel V, die dit regelde.
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Goed gevonden! Ik heb er echt naar gezocht maar niet kunnen vinden, helaas.