Voor de bouw van de Sint Pieterskerk in het Vaticaan in Rome had de Rooms-katholieke kerk veel geld nodig. Ze hadden bedacht dat gelovige burgers voor veel geld zogenaamde “aflaten” konden kopen en dat dan hun zonden zouden zijn vergeven. Daar werd Maarten Luther zo boos over, dat hij 95 stellingen opstelde en die aan de deur van de slotkapel in Wittenberg timmerde en naar bekende en invloedrijke personen verzond. Al gauw bleek dat een heleboel mensen het met Maarten Luther eens waren. Daarom werd de Rooms-Katholieke Kerk heel erg kwaad op hem, omdat hij de geldwerving verstoorde. Ze spanden een kerkelijk proces tegen hem aan.
Amadea
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Dat zonden zouden worden vergeven door aflaten is nooit leer van de katholieke Kerk geweest (dus ook niet in de tijd van Luther.) Een aflaat is een kwijtschelding van tijdelijke zondenstraffen, die, wat de schuld betreft al vergeven zijn. Om vergeving van zonde te kunnen krijgen, is berouw de voorwaarde.
ronron1212
8 jaar geleden
aflaat zelfst.naamw. een kwijtschelding van tijdelijke straffen die men zou moeten ondergaan na het sterven, binnen de rooms-katholieke traditie Voorbeeld: `In de middeleeuwen kochten veel mensen aflaten tegen woekerprijzen.
http://www.encyclo.nl/begrip/Aflaat
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Computon Google Maarten Luther alsjeblieft . Het antwoord v Amedea is helemaal juist . Het was nog veel erger . Met veel geld kon men zich zelfs een plaats in de hemel kopen :)
Computoon
8 jaar geleden
Het antwoord is inhoudelijk onjuist wat het punt betreft dat aflaten vergeving van zonden zouden schenken, beter gezegd: dat dit ooit geloofsleer van de katholieke Kerk zou zijn geweest. Dat is onjuist. Als een site dit stelt, is deze historisch niet betrouwbaar. Natuurlijk hebben mensen (ook toen al) allerlei foute praktijken erop nagehouden maar Luther heeft helaas niet het onderscheid gemaakt tussen het zondige gedrag van deze personen en de geloofsleer van de katholieke Kerk. Overigens was Luther zelf katholiek, voor hij zelfstandig "verder ging". Laat, te laat, zijn die uitwassen toen aangepakt maar toen was een deel van de voormalig katholieke gelovigen al met Luther meegegaan. Hetzelfde verschijnsel hebben we overigens gezien in onze tijd met de misbruikschandalen. Natuurlijk zijn die volledig in tegenspraak met waar de katholieke Kerk voor staat, maar als mensen niet het onderscheid kunnen maken tussen de (ene, heilige, apostolische en) katholieke Kerk en het wangedrag van een aantal kloosterlingen en geestelijken, dan keert men de katholieke Kerk om de verkeerde reden de rug toe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind eerlijk gezegd de tekst van de bron erg kinderlijk.
(Met dank aan het boek: "Katholicisme voor dummies")

In de tijd dat Luther leefde, waren er een paar hebzuchtige en inhalige bisschoppen en priesters (en gelijkgestemde vorsten) die aflaten verkochten. Dat was, zowel toen als nu, een doodzonde: simonie. (Het verkopen van geestelijke goederen).
Ook o.a. in Duitsland heerste deze praktijk en trokken predikanten van stad tot stad om fondsen te werven voor de herbouw van de Sint-Pieter.
Omdat de slecht opgeleide geestelijken ook niet wisten hoe dat precies zat met die aflaten (het gevolg van het priestertekort na de pest) begonnen mensen te denken dat de Kerk inderdaad geestelijke gunsten verkocht voor geld.
Luther kwam tegen de verkoop in het geweer. Het misbruik heeft hij terecht aan de kaak gesteld maar in zekere zin heeft hij met het kind het badwater weggegooid.
Luther (zelf oorspronkelijk katholiek priester) had niet het inzicht dat persoonlijke zonden van priesters geen invloed hebben op de waarheid van hun leer of de geldigheid van hun sacramenten. Sacramenten schenken genade, ongeacht de spirituele staat van de priester die ze bedient.

Wat is dan zo'n aflaat?
Een kwijtschelding van de tijdelijke straffen voor zonden die al in de biecht zijn vergeven. Een aflaat kun je pas krijgen als je al vergeving van zonden hebt ontvangen.
Zoals het genoemde boek het toelicht:
"Als je een doodzonde hebt begaan waarvoor je geen berouw hebt getoond en die je niet is vergeven, krijg je een eeuwige straf. Als je zonden vergeven zijn, krijg je geen eeuwige maar een tijdelijke straf (die dus kan worden kwijtgescholden met een volle aflaat). Het is de barmhartigheid van God die zonden vergeeft maar het is de rechtvaardigheid van God die het goede beloont en het kwade straft."

Aflaten kun je niet kopen om aan de goddelijke gerechtigheid te ontkomen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Zo is het inderdaad. De aflaat kwam pas na de vergeving van de zonden.
Ook heden geldt nog dat de persoonlijke zonden de inhoud van een geloof bepalen, terwijl het ene niets met het andere te maken heeft.
Te vergelijken met de overtreding van een advocaat. Die wordt breed uitgemeten dus is de advocatuur onbetrouwbaar. Drie Officieren van justitie worden non non-actief gesteld, dus deugd het hele OM niet.