is de toren van pisa een romeins gebouw?

ik bedoel is hij tijdens het romeins tijdperk gebouwd of erna?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea dat kan je niet weten.

Antwoorden (2)

De toren is erna gebouwd, in 1173.

De Toren van Pisa is de vrijstaande klokkentoren (een campanile) bij de kathedraal van Pisa (Duomo di Pisa).

Kort na het begin van de bouw in 1173 begon de toren al over te hellen. Doordat men loodrecht verder bouwde is de toren niet alleen scheef maar ook krom.

Toegevoegd na 1 minuut:
De toren werd in drie stappen, over een periode van 200 jaar, opgebouwd. De constructie van de eerste verdiepingen begon op 9 augustus 1173. Na de bouw van de derde verdieping in 1178 ging de toren hellen. Het werken aan de toren lag daarna ongeveer 100 jaar stil, doordat de inwoners van Pisa in oorlog verwikkeld waren met Genua en Florence. Dit gaf de grond tijd om te zetten; als de toren in één keer was afgebouwd, dan was hij zeker omgevallen.

In 1272 werd de bouw hervat door Giovanni di Simone. Toen al merkte men op dat de reeds gebouwde verdiepingen scheef stonden, en er werd dus besloten die scheefheid in de volgende verdiepingen te neutraliseren door aan de ene zijde meer mortel te gebruiken dan aan de andere. De bouw viel opnieuw stil in 1284.

In 1372 werd de toren afgewerkt, met de bouw van de bovenste verdieping. De toren was toen al sterk naar de andere zijde gekanteld, en opnieuw werd besloten dit constructief op te lossen; de bovenste verdieping werd opnieuw recht gebouwd (hier waren ingrijpende wijzigingen voor nodig, zo heeft het opstapje bovenaan aan één zijde drie treden minder dan aan de tegenoverliggende kant).

Toegevoegd na 4 minuten:
Mocht je Romaanse periode bedoelen (zoals Amadea suggereert):
De Romaanse architectuur is de benaming voor een stijlperiode in de architectuur in Europa die duurde van ca. 1000 tot ca. 1200. Dus de toren zou nog net in die periode vallen.
SimonV
7 jaar geleden
Neen, want staat niet in Rome en is gebouwd in 1173 ver NA het Romijnse Rijk:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Toren_van_Pisa

https://nl.wikipedia.org/wiki/Romeinse_Rijk
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Het romeinse rijk was niet alleen in rome