In tijden van crisis gooit men eerst cultuur en kunstsubsidies overboord. Paradoxaal is dat de superrijken (vermogen + 50 Mio euro ) terug in "erkende" kunst beleggen omwille van de stabiliteit van de waarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja. De filmmakers schreeuwen moord en brand.
(maar dat doen ze al jaren)
14 jaar geleden
Ik denk niet echt bedreigen maar het staat wel onderdruk daar de prioriteiten en de geldbesteding die daar aan verbonden is niet bij kunst en cultuur liggen. Het is toch een soort luxe om hier geld aan uit te kunnen geven denk ik en hoort dus niet echt thuis in de basisbehoeftes van de mens. Naar mijn mening word juist die basisbehoefte bedreigd en zal daar eerder geld en tijd naar toevloeien. Als de economie weer aantrekt, de angst wegsijpelt en het vrijbesteedbaar inkomen ook weer echt besteedt gaat worden dan zal hier weer meer aandacht voor komen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunst ontstaat niet uit subsidie en de pieken inde kust zijn juist geweest in tijden van zware ellende. Dus het antwoord is nee. Voor deze groep komen er gouden tijden. Niet langer gesponsord en hard op weg om werkelijk authentiek en eigen werk te maken met minimale middelen. Zo ontstaat werkelijk originele beeldvorming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunst komt voort uit cultuur en de kredietcrisis heeft er niets mee te maken...

Hierbij komt dat de meeste banken verwachten dat voor 2010 alles weer herstelt is, waar de kredietcrisis toe geleid heeft...

Toegevoegd op 06-06-2009 07:58:58
En bespaar me kritiek dat dit te danken is aan overheden en staatssteun. Want dit zal een regering altijd doen met een bank die een hele economie de afgrond in kan helpen bij een faillissement...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel de cultuur, maar niet de kunst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunst ontstaat tegen dde verdrukking in, en als subsidie iets doet, is het wel de creativiteit doden. De kunst zal er niet onder lijden, integendeel.
De cultuur is een ander verhaal : die verandert sowieso vrijwel voortdurend, en dus ook in tijden van crisis.
In beide gevallen zal de cirsis dus wel invloed hebben, maar niet echt een bedreiging vormen. Het antwoord is dus denk ik nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Kunst is niet een van de eerste levensbehoeften van de mens. Mensen die hier werkzaam in zijn weten dat ook. Maar je kunt ook 'beïnvloed de kredietcrisis kunst en cultuur' vragen. Zo'n kredietcrisis brengt een schok waardoor dingen gaan verschuiven en veranderen. Dat kan soms ook mooi uitpakken.
Maar goed, dit is de mooie uitleg, de positieve. Ik gun de kunstenaars bijvoorbeeld in 'het Landbouwbelang' (een kraakpand in Maastricht) enorm hun centen en verblijfplaats, dat nu bedreigd wordt. Uiteindelijk is dat toch de broedplaats en van de meest avantgardistische kunstenaars van nu in die regio. Ze doen zinnige dingen die voor onze cultuur waardevol zijn.
En dichterbij huis, kun je je bedenken wat het voor een harmonie, een schildervereniging of cultureel jongerencentrum betekent als zij het met minder leden en centen moeten doen. Als een jongerencentrum sluit, hangen de jongeren meer op straat bijvoorbeeld. Je kent de gevolgen.