Stappen tussen besluit te verkopen en daadwerkelijk verkocht

• Bij elkaar zetten van de verzameling
• Taxatie van de waarde bij een veilinghuis
• Besluiten om te gaan veilen
• Postzegelveiling splitst verzameling in kavels
• Opname in veilingcatalogus
• Kijkdagen voor de kopers
• De veiling
• Wat als mijn kavel(s) niet verkocht wordt?
• Afronding en afrekening

Bij elkaar zetten van de verzameling, bijv:
Een ‘verzameling’ kan bestaan uit een album met gestempelde of ongestempelde postzegels, uit een hele rij albums maar zelfs ook uit één enkele serie die oud, compleet en postfris is. Een verzameling kan echter ook uit andere, postzegelgerelateerde, dingen bestaan zoals:
• Gebruikte enveloppen met bijzondere zegels en/of bijzondere stempels.
• Enveloppen van eerste dag van uitgifte van een postzegel.
• Een verzameling van je hobby, thema, land of periode.

Postzegelveiling splitst verzameling in kavels
Het veilinghuis zoekt voor de veiling de verzameling grondiger uit om deze mogelijk in onderdelen op te splitsen. De verzameling wordt daarom opgesplitst in delen, kavels, die afzonderlijk gekocht kunnen worden. De totale opbrengst is dan groter dan alles in één koop.

Opname in veilingcatalogus
Het veilinghuis maakt een catalogus van de kavels die geveild zullen worden. Deze catalogi staan inmiddels ook op de website van het veilinghuis. Per kavel is een beschrijving opgenomen met soms een afbeelding van bijvoorbeeld een bijzondere postzegel die in het kavel zit. . In de catalogus staat ook een startbedrag waarop het bieden begint. Dat is de minimale opbrengst waarvoor de veiling het zal verkopen. Meestal ligt dat bedrag op ongeveer 80% van de getaxeerde en gehoopte opbrengst. Als verkoper heb je geen invloed op deze minimale vraagprijs.

Kijkdagen voor de kopers
Ongeveer 3 weken voor de veiling kunnen kopers komen kijken naar de kavels waarin zij geïnteresseerd zijn. Dit zijn de kijkdagen en het veilinghuis is dan 2 tot 3 weken ‘open’ voor publiek. Je kunt daar zelf ook kavels bekijken om daar later tijdens de veiling een bod op te doen.

De veiling
De veiling is ‘live’ en je kan daar als verkoper naar toe om te zien hoe het gaat en wat je eigen verzameling (in verschillende kavels gesplitst) opbrengt. De veiling gaat per opbod en de hoogste bieder heeft de koop gesloten. De totale veiling van het veilinghuis kan 1 of meerder dagen beslaan.