Waarom ga je naar het museum, of waarom juist niet?

Voor een reclamecampagne zijn wij op zoek naar de reden achter een museumbezoek. Waarom bezoek je (als je dat doet) een museum. Of waarom ga je er juist niet naartoe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K

Antwoorden (18)

Ik ga er naar toe omdat ik de tentoongestelde zaken wil zien.
Ik er juist niet naar toe als ik de tentoongestelde zaken niet wil zien.
14 jaar geleden
Ik ga er niet naar toe omdat ik bang ben dat ik na mijn 65ste dan niets te doen heb....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er graag naar toe om een interessante tentoonstelling rondom een interessant thema te zien. Op kunstmusea na (die trekken me niet zo) vind ik bijna alle musea wel interessant, vooral als ze wat meer doen dan tentoonstellen alleen ; er moet een hoop te lezen en te leren zijn, en voor kinderen eventueel ook wat te doen (voor mij zelf hoeft dat niet).

Ik ga er echter heel erg vaak NIET naartoe omdat de prijskaartjes niet mals zijn, en je niet altijd weet pf je waar voor je geld krijgt. Zo waren het fietsmuseum in Nijmegen en het oude ambachten museum in Han (be) best wel een deceptie eigenlijk. Als plaatjes in een boek met te weinig tekst. Ik wil er wel iets van opsteken natuurlijk.

Als ik al een museum bezoek, is dat meestal in mijn moedervakantie, helemaal alleen, zodat ik ook alle tijd kan nemen die ik wil om te zien wat ik zien wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er naartoe omdat je nooit te veel leert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig vandaag het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg bezocht. Reden:

1) Mijn interesse voor de vliegtuigen en geschiedenis van de luchtvaart
2) Mijn grote hobby is fotografie en luchtvaart en fotografie zijn natuurlijk goed te combineren.

Vandaag ben ik vooral gegaan om foto's te maken. Van alles en nog wat. Vliegtuigen, maar ook zeer kleine details van vliegtuigen, motoren enz. Daarnaast heb ik ook een bezoek gebracht aan de winkel die bij het museum hoort, dus dat kan ook nog een reden zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben in mijn leven pas 3 keer in een museum geweest.
toen ik 15 was in het kroller muller museum.
en 2 x in het openluchtmuseum waarvan de laatste keer voor een jaar geleden ,gedwongen door ons bedrijfsuitstapje, maar het heeft me geen enkele keer kunnen boeien.
ben helemaal geen museum mens.
en ik ga er voorlopig ook niet meer naar toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben eigenlijk nog nooit 'vrijwillig' in een museum geweest geloof ik. Het was altijd met school of met het werk. Museum staat bij mij gelijk aan saai. Dit geldt waarschijnlijk niet voor alle musea, maar dat beeld heb ik nu eenmaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Ton89;

Ik bezoek musea als ontspanning en om meer te weten te komen over bijvoorbeeld de streek waar dat museum zich bevindt. Er zijn ook musea die ik vanwege hobby's of persoonlijke interesses bezoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor culturele activiteiten voor mijn school

Toegevoegd na 18 seconden:
voor het vak ckv
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het leuk is. Of om me meer in iets te verdiepen. Of omdat ik gratis kaartjes heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga zeer gericht.Als ik weet dat ergens een doek van Renoir hangt kan ik best lange tijd in dat museum blijven en telkens weer gaan kijken naar dat specifieke doek.
Of: Jackson Pollock, Matisse,Willem de Kooning of Modigliani.Niet te vergeten, mijn lievelingsschilder: August Macke.Voor hem kan ik dagen blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er naartoe willen gaan vanwege bijzondere exposities (zo had ik die nachtschilderijen van Van Gogh graag willen zien). Reclame in cultuurbijlages van kranten zie ik wel.
Wat me tegenhoudt is vaak de reisafstand en de verwachte drukte bij bijzondere exposities.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je gaat er naartoe omdat
-je het onderwerp/kunstenaar interessant vindt
-het een 'uitje'/leuk kan zijn
-iets 'in het echt' wilt zien

er niet heengaan omdat
-je ziek was of anderszins niet kon
-er entree geheven wordt
-het bere-druk kan zijn

en wellicht nog veel meer redenen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat naar een museum om te verleden te zien.
Je gaat niet naar een museum. omdat verleden niks voor jou is.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar een museum gaan staat eigenlijk gelijk aan je ergens in willen verdiepen, ergens meer van willen weten.
Helaas wordt dit voor een hoop mensen en vooral ook jongeren nog steeds als "must" gezien. Gelukkig hebben vele musea dit opgemerkt, en proberen ze de aandacht van het publiek te trekken met bijv. speciale exposities, tentoonstellingen, speurtochten door het museum, maar vooral ook het zelf dingen kunnen doen en ontdekken.
Een reden om naar het museum te gaan is dus inderdaad me ergens in willen verdiepen, maar niet alleen passief.

Musea waar ik niet naartoe zou gaan zijn gespecialiseerd in onderwerpen die mij totaal niet interesseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bezoek ook graag musea, vind het leuk om alle werken te bewonderen of te bekritiseren.
Het mooiste museum vind ik het louvre, wat een prachtig architectuur, prachtige beelden, en onwijs mooie schilderijen.
Het leuke is dat een bezoekje aan een museum, je zo naar een andere tijd kan brengen.
Bijv. tijd van napoleon.
En ik maak graag foto's van de prachtige dingen die ik zie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om cultuur op te snuiven van hetgeen je intrigeert.Het is toch geweldig om bv. schilderijen van je betovergrootouders te zien of hoe men in de vorige eeuwen leefde. Spoorwegmuseuem, en van speelklok tot pierement in Utrecht is toch een geweldige ervaring!
Ben je geen cultuursnuiver dan zal je je moeten richten op je andere interesses! Hunebedden in Drente en Groningen(2) zijn ook heel bijzonderwaardig.
Waar ligt je belangsteling?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga naar een museum als er een bijzondere tentoonstelling is dat ik heb gezien op een affiche.

Ik ga er soms niet naar toe omdat ik geen zin heb om teveel te struinen, langzaam lopen en dingen te zien die me niet zouden interesseren.