Ik heb wel eens iemand reepjes zien knippen van oude boodschappentasjes van de supermarkt die ze vervolgens weer ging vlechten tot iets nieuws. Daarna legde ze ze volgens mij op de strijkplank met een theedoek er over heen en ging er even met het strijkijzer over heen. Vervolgens was het plastic aan elkaar gesmolten. Ik heb geen idee of je zoiets bedoelt of op zoek bent naar iets anders natuurlijk. Het is wel handig als je wat duidelijker omschrijft wat je wil gaan doen.
Verder bestaat er natuurlijk nog zoiets als Krimpy Dinky (een geinig soort plastic waar je tekeningen op kunt maken die dan heel erg krimpen als je ze uitknipt en in de oven legt), en fimo klei is in weze ook een plastic waar je iets mee kunt boetseren wat je vervolgens kunt bakken. Daarna is het bovendien nog erg goed snijdbaar met en scherp hobbymesje en kun je er bijvoorbeeld heel gedetailleerde poppetjes uit snijden. Ik heb dat vroeger wel eens gedaan toen ik een bordspel aan het ontwerpen was.
Het zou ook kunnen dat je graag iets in mallen wilt kunnen gieten ofzoiets... was dat waar je naar op zoek was? In dat geval zou ik eerder aan giethars / giet epoxy denken.
En natuurlijk kun je piepschuim ook smelten. Op die manier wordt het ook gesneden, en sommige pianotechnici lossen het wel eens op in thinner om een lak te verkrijgen waarmee je de hamerkoppen van een piano harder kunt maken. (NB. doe dit nooit bij je eigen piano als je hier geen ervaring mee hebt, want het is onomkeerbaar)
Let wel altijd goed op bij het werken met brandend / smeltend / in vluchtige stoffen oplossend plastic: er kunnen giftige dampen bij vrij komen, dus doe het bij voorkeur buiten en gebruik eventueel een koolstoffilter masker.

In ieder geval heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor mijn werk (ik restaureer oude automodellen) heb ik een zogeheten vaccuum-vormer. Je kunt hiermee bestaande vormen, zoals b.v. glaasjes, dupliceren. Daarbij wordt een stuk plastic verhit en over een bestaande vorm of mal heen getrokken. Het plastic materiaal dat ik hierbij gebruik is PET-G of polycarbonaat. Niet alle soorten plastic zijn voor hiervoor geschikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kunststoffen die kunnen smelten heten thermoplasten. De smelttemperatuur is vanaf 130 gr C (polyetheen) tot boven 200 gr C (bv polyamide). Het is dan taai vloeibaar, daarom is een machine met hoge druk nodig om het in een matrijs (mal) te persen. Derhalve niet geschikt om thuis toe te passen.

Je kunt beter 2 componenten giethars gebruiken, dat is koud te verwerken. Hieronder een voorbeeld filmpje: eerst wordt een mal gemaakt van siliconenrubber, daarna wordt een voorwerpje gegoten. Deze spullen zijn verkrijgbaar in de betere hobbyzaken.
http://www.youtube.com/watch?v=Zs9SBpday84

Als je een goede tekening hebt, kun je je product ook laten 3D-printen bij een bedrijf. De tekening moet wel eerst omgezet worden naar een digitaal 3D-model. De prijs voor een 3D-print valt wel mee want er is intussen al veel concurrentie. Hangt uiteraard wel af van het formaat van je product.

Er is ook nog een techniek, vacuümvormen genaamd, die je misschien kunt gebruiken. Je moet dan een (houten) model maken van je product. Hierover wordt een verwarmde, dus week gemaakte plastic plaat getrokken, die dan de vorm van jouw model aanneemt. Is niet al te duur, maar ook hiervoor zul je naar een bedrijfje moeten.
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=a9Dqm-Z7QAY

Welke techniek je kiest hangt er dus erg van af wat je wilt maken, hoe groot het is en hoeveel stuks je wilt maken van dat model.