Het symbool werd in 1958 ontworpen door de Britse pacifist en ontwerper Gerald Holtom, als embleem voor een betoging tegen kernwapens. Het bestaat uit een over elkaar gelegde I en een omgekeerde V, tekens die in vlaggenseintaal de N en de D weergeven: 'Nuclear Disarmament'.
Amadea
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Waarom nou weer een negatieve duim voor een correct antwoord? Voor de duidelijkheid zal ik degene die dat deed vertellen dat ik noch bij ronron1212 noch bij j4ck1nth3b0x daarop heb gedrukt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amadea: Breek eens een lans om min duimen verplicht te laten motiveren bij de mods van GV. Ik denk dat het een grapje is van iemand... Zal je plussen ter compensatie..
Amadea
8 jaar geleden
Die lans heb ik al meerdere keren geprobeerd te breken, maar het is vechten tegen de bierkaai.
Een cirkel met een verticale streep in het midden van waaruit twee schuine strepen naar beide zijden lopen is een internationaal symbool voor vrede (☮). Het werd eerst gebruikt in protestdemonstraties tegen atoomwapens en kernenergie (Ban-de-Bom teken).
Het 'peace-teken' dat in de jaren '60 zoveel gebruikt is van oorsprong een teken voor de dood is?

Het werd in de tijd van keizer Nero door de Romeinen gebruikt als symbool voor de christenvervolging.
Het teken wat ons zo bekend is als teken van vrede, is eigenlijk een rune teken, het Teutoons teken voor 'dood'.
Ten tijde van de oude Romeinen was het een symbool voor de vervolging en uitroeiing van de Christenen. Het wordt daarom ook wel 'Nero's kruis' genoemd.

Toegevoegd na 4 dagen:
onder andere deze
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
http://members.home.nl/keesdebrouwer/wist_je_dat/06_peace-teken.htm ?
ronron1212
8 jaar geleden
@marleen je wordt grof maar in de jaren zestig en die heb ik beleeft hebben we een tijd gehad waar iedereen wel een raket in zijn tuin wilden. Bang voor de bom waren mensen en er werd gedemonstreerd tegen de atoom bom. Ik kan het niet helpen dat het teken ook in de vroegere eeuwen al in gebruik was maar het is wel zo jammer voor jou. Ik weet ook dat je wat moeite hebt met reacties op jou antwoorden maar dat geeft je niet het recht om aperte nonsens te zeggen want kom dan even met een onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In het algemeen heb ik geen moeite met reacties, hoor, alleen van jou eigenlijk. Nero's kruis is alleen de kern / stok - met- pootjes in de cirkel. Ik weet niet in hoeverre die overeenkomst toevallig is of met opzet zo gekozen , maar in het peaceteken heeft een heel andere oorsprong / betekenis.
ronron1212
8 jaar geleden
Onderbouw het dan
Het peach symbool staan voor de letters N & D in vlaggentaal(Semafoor/Semaphore)
De letter N sein je met een vlag recht naar boven, en de letter D is met twee vlaggen schuin naar beneden.(zie: http://www.modelbouwnet.nl/knipsels/102-modelbouw/navigatie/88-semaphore-seinen)

De letters ND staan voor ' Nuclear Disarmament' oftewel Nucleaire Ontwapening.
Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Peace_symbols

Toegevoegd na 12 uur:
peach moet natuurlijk peace zijn (met dank aan Amadea)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Heb je zo'n trek in een perzik? ; - ))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja... autocorrectie is a b*tch.. :-)