Waarin stoppen Moslim en/of Joodse kinderen hun spaargeld?

Nederlanders sparen van oudsher hun geld in een spaarvarken, maar een varken is voor hen een onrein dier. Hebben zij ook een spaarpot in de vorm van een dier of gebruiken ze iets anders?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuke vraag! +
Amadea
8 jaar geleden
Er zijn ook andere vormen van spaarpotten. Een simpel blik met een gleuf erin, of andere beesten. Ik heb er zelf een in de vorm van een uil.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit probleem is eerder aan bod geweest in NL, blijkbaar. Op wiki het volgende: "Spaarpotten hebben vaak de vorm van een varken aangezien een vet varken vroeger geassocieerd werd met welvaart. Andere dierfiguren of andere vormen worden echter ook toegepast. Omdat het varken door joden en moslims als onrein dier wordt beschouwd, hebben sommige spaarbanken besloten dat een spaarvarken zoals Knorbert niet meer in de multiculturele samenleving past.[1]" https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spaarpot
http://vorige.nrc.nl/economie/article1883210.ece/Fortis_offert_varken_Knorbert_voor_moslimklant
Z512099
8 jaar geleden
Goeie vraag, Waarommetje, ook een mooie prent... een + van mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een spaarvarkentje zou dan juist een exponent van multicultureel zijn, afschaffen haalt een stukje multi uit het cultureel

Antwoorden (1)

Het hoeft toch geen varkentje te zijn, er zijn honderden verschillende spaarpotten.
En ookal is een varken een onrein dier ik zie best veel moslimkinderen met een spaarvarkentje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Mag je dat varken dan slachten? ;-) Oh ja, da's waar ook - slachten mag wel, opeten mag niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet dat er heel veel verschillende soorten spaarpotten zijn, maar het spaarvarken is toch wel heel bekend. Zoals Pieter1986 ook zegt heeft het te maken met het "vette" varken, dat zou dan uit de Nederlandse cultuur kunnen zijn ontstaan. Of zoals men ook wel spreekt over geld bewaren in een "ouwe sok" is er misschien in landen waar het varken onrein is of waar men geen sokken draagt een ander gebruik.