Hoe verf ik een schoolagenda?

Ik heb vandaag dus een standaard schoolagenda met harde kaft gekocht, geen ringen of iets dergelijks, gewoon zoals een boek.
De agenda zelf is zwart, maar er staat een donkergrijs plaatje op die ik liever weg wil hebben. Vandaar dat ik nu dus de volledige harde kaft van de agenda zwart wilde verven, met misschien wat grijze verfspetters erop.

Mijn vraag is nu dus: wat voor 'n soort verf kan ik hier het best voor gebruiken? Het moet namelijk niet gaan 'breken' of afgeven...
Het plan is namelijk om hem 5 dagen per week, 7 uur per dag, in mijn schooltas mee te slepen.
Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Amadea
8 jaar geleden
Ik zou 'm kaften met sterk zwart kaftpapier.
Reddie
8 jaar geleden
Zwarte viltstift.
Amadea
8 jaar geleden
Viltstift geeft nou juist hárdstikke af...

Antwoorden (1)

Het lastige met een dergelijke papieren kaft, is dat het vrij glad / glimmend papier is waar verf lastig op hecht. En opschuren is bij papier ook niet echt een optie.
Het mooiste resultaat krijg je vermoedelijk met een lak die geschikt is voor gladde oppervlakken, bijvoorbeeld een spuitlak voor metaal. Wel heel zorgvuldig de delen afplakken / inpakken die niet geverfd mogen worden en ook de omgeving beschermen/ (Je kunt bijvoorbeeld een soort "spuitkast" maken van een grote kartonnen doos). Maar ook gewone acrylverf kan een heel behoorlijk resultaat opleveren.

Uiteindelijk zal door het vele gebruik ook die lak wel gaan slijten en plekjes vertonen - maar dat zal de originele kaft van je agenda op de lange duur ook doen.

Beduidend makkelijker en goedkoper, en ook eenvoudig vervangbaar als het toch kapot gaat, is het kaften van je agenda. Dan kan je desnoods elke week een nieuw uiterlijk kiezen.

In alle gevallen kun je er ook nog voor kiezen de agenda daarna te plastificeren ; dan gaat de kaft zeker tien keer zo lang mee. Wel HEEL netjes werken voor een mooi resultaat.