Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom staat er een theepot bij station utrecht centraal?

Ik ben er wel vaker geweest,maar ik vraag me nu toch echt af waarom er een theepot bij utrecht centraal staat. Weet een van jullie het misschien?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
954
Ritsuka
8 jaar geleden
Zal wel kunst zijn
ronron1212
8 jaar geleden
lees dit
http://cu2030.nl/archive/2013-06-04/reuze-theepot-op-dak-hoog-catharijne

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Juni 2013 is Celestial Teapot van Lily van der Stokker op het dak van Hoog Catharijne in Utrecht geplaatst. Dit kunstwerk hoort bij de kunstmanifestatie 'Call of the Mall' die op 20 juni (2013) opende in Hoog Catharijne en station Utrecht Centraal.

De titel Celestial Teapot verwijst ongetwijfeld naar een analogie van Bertrand Russel, lees er in de bron meer over. Van der Stokker wil echter vooral naar het intieme en alledaagse verwijzen in het verbouwde stationsgebied.

Blijkbaar vonden mensen hem mooi, en heeft hij na de manifestatie een definitief plaatsje gekregen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Niet definitief dus ; volgens een andere bron is de theepot neergezet om twee en een half jaar te blijven staan (tot eind 2016 dus). Wat er daarna mee gebeurt is me nog niet duidelijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Tikfoutje; eind 2015. ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Ja, de titel verwijst naar de filosoof Bertrand Russel. Zie de tekst op http://cu2030.nl/archive/2013-06-04/reuze-theepot-op-dak-hoog-catharijne: "De titel verwijst naar de filosoof Bertrand Russel die zegt dat als iemand beweert dat een porseleinen theepot rond de zon draait, hij zelf het bewijs daarvoor moet leveren. De Nederlandse kunstenares levert het bewijs: haar theepot is vanuit de ruimte even neergedaald op Hoog Catharijne.".

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding