valt een tekst (SMS bijvoorbeeld) ook onder Dialoog?

ik moet een filmpje maken zonder dialoog, maar vallen teksten ook onder dialoog?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Als ik denk aan die oude slapstickfilms zonder geluid, dan is het tonen van een bordje waar op staat wat in de scène gebeurt geen dialoog.

Antwoorden (3)

Als iemand terug SMS't wel. Als je wel een monoloog erin mag doen, zou je ook eenrichtingverkeer SMS erin mogen doen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Hoewel in letterlijke zin een dialoog een gesprek is, en SMSen buiten de definitie van een gesprek valt, zal een leraar dialoog toch iets ruimer bedoelen gok ik.

Als je het leuk vind de discussie aan te gaan heb je wel een poot om op te staan. Echter dialoog bestaat ook nog in de literaire vorm,
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dialoog_(literair_genre)

Nu is dat (zogenaamd) een transcript van een daadwerkelijk gesprek en is een SMS nooit uitgesproken.

In overdrachtelijke zin zal tweeweg communicatie via SMS al wel snel als dialoog worden opgevat.

Toegevoegd na 21 minuten:
Het antwoord is in mijn ogen dus niet zo zwart-wit. En problematischer, is dat het van een leraar komt. Als die zegt: "Ja maar ik vind een SMS-communicatie wel een dialoog" dan zit je.

Toegevoegd na 23 minuten:
Een dialoog is een gesprek tussen twee of meer personen
Een gesprek of conversatie is een mondelinge communicatie tussen ten minste twee personen

Met deze definities zou Nee het antwoord zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet of het normaal is een briefwisseling een dialoog te noemen? Bijvoorbeeld ingezonden stukken in een krant van twee personen?
Hangt een beetje af van de opdracht en wat het doel van de opdracht is.
Als de docent wil zien wat jij kan duidelijk maken met lichaamstaal, zal hij een sms zien als dialoog, omdat je dan een deel van 'boodschap overbrengen met lichaamstaal' wegneemt.

Maar als het gaat om een opdracht waarin je bijvoorbeeld moet laten zien dat je kan werken met de combinatie beeld en geluid, kan een sms juist versterkend werken. Je zou dan zelfs een sms kunnen gebruiken zónder de tekst te gebruiken. Dus dat je wel filmt dat iemand een sms krijgt en leest, maar dat de kijker niet weet wat er in de sms staat. De actie die wordt ondernomen na 'kijkt op telefoon' legt dan genoeg uit over de sms.

Ook hangt het af van de lengte van de film. (nouja, of een sms onder dialoog valt hangt niet af van de lengte van de film, maar of je het mag gebruiken). Als het gaat om een filmpje van 1 minuut en je leest in 10 seconden een sms dan is er al 1/6 van de film kwijt. Als het gaat om een filmpje van 15 minuten is er met het lezen van een sms van 10 seconden nog maar 1/90 van de film weg.

Al met al heeft je docent je een beperking opgelegd om te kijken hoe je daarmee omgaat. Aan de ene kant kan hij een sms zien als creatief, aan de andere kant het breken van de 'spelregels'.

Maar, better safe then sorry: als je denkt dat het dialoog zou kunnen zijn, doe het dan gewoon niet, dan krijg je waarschijnlijk meer punten. Of vraag het na bij je docent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
naar mijn mening is een sms wèl dialoog. Communicatie is een zender --> boodschap--> ontvanger . Niet antwoorden door de ontvanger is ook een communicatie. Negeren van een boodschap van een zender zegt namelijk ook iets, alleen zonder tekst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij een filmpje zonder dialoog stel ik me voor: het voorlezen van een dagboek, of het knuffelen van bomen.
Tegen jezelf praten tereijl je in de spiegel kijkt is naar mijn mening al een dialoog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan je de definitie linken waarin communicatie een onderdeel is van de definitie? We hebben het hier niet over een mening, je kan dit gewoon aan de hand van definities vaststellen dan wel ontkrachten. Naar mijn mening is 100 km/u sneller dan 120 km/u.
Gaat ook niet op of wel? nogmaals
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dialoog
Een dialoog is een gesprek tussen twee of meer personen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gesprek
Een gesprek of conversatie is een mondelinge communicatie tussen ten minste twee personen Negeren van een boodschap van een zender zegt namelijk ook iets, alleen zonder tekst. Dat zegt bij SMS niets want:
-telefoon ontvanger staat uit
-telefoon ontvanger is buiten bereik
-ontvanger slaapt nog
-is niet bij zijn telefoon
-ontvanger negeert
-ontvanger is lang bezig een antwoord te formuleren
-ontvanger is druk bezig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gewoon even googlen op comminicatie, zenden, ontvangen.
Vele treffers, zoals deze: http://speechen.nl/zender-ontvanger-model/ vooral het hoofstuk feedback is interessant vanwege de bovenstaande vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In je link kom ik geen definitie tegen van wat dialoog is.